سیاست

مؤسسه بنیاد صلح در افغانستان ماین ها را به انگور تعویض می کند

كابل 7 سنبله باختر

 مؤسسه بنیاد صلح به ياد بود از ملکه دیانا که قبل از مرگ موضوع ماین ها را در جلو آجندای بین المللی قرار داد، از تلاش های متداوم وی در برچیدن ماین ها در سراسر جهان اقداماتي را انجام دهد.

مؤسسه بنیاد صلح که یک مؤسسه غیر انتفاعی مستقر در ایالات متحده امریکا میباشد که در سال 1997 میلادی با دیدگاه تبدیل ماین به انگور – تعویض در ساحات كه ماين در  آن كشت شده به تاکستان های حاصلخیز در سراسر جهان – تأسیس شد.

افغانستان کشوری است که در آن هنوز تقریباً پنج (5) میلیون ماین جاگذاری شده وجود دارد. ماین ها مانع کشت و کار دهاقین بالای زمین های شان در کشوری شده است که 80% جمعیت آن از لحاظ اشتغال و مصونیت غذایی به زراعت متکی اند.

از دسامبر سال 2001 میلادی به این طرف مؤسسه بنیاد صلح برای برچیدن تعداد بیشمار ماین و مهمات منفجر ناشده به خاطر به دست آوردن وجوه مالی و بلند بردن آگاهی در این مورد کار می کند و بیش از یک (1) میلیون دهاقین افغان را در قسمت پرورش حاصلات زراعتی ذیقیمت در زمین های جنگ زده توانمند ساخته است. این نمونه ابتکاری برچیدن ماین- کشت- اعمار مجدد بازار های صادراتی را ایجاد نموده است که عواید را با ایجاد حاصلات بدیل پایدار دوچند/ سه چند عواید کوکنار در 28 ولایت از جمله 34 ولایت افغانستان ساخته است.

اکنون مؤسسه بنیاد صلح بیش از 100 میلیون دالر قرارداد با مؤسسات (مؤسسه انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا)، (وزارت زراعت ایالات متحده امریکا)، ( وزارت دفاع آمریکا) ، ( دولت ایالات متحده امریکا)، اتحادیه اروپا، ( ایجنسی همکاری های تخنیکی آلمان)، بانک انکشاف آسیایی و بانک جهانی دارد و ميكوشد تا زمين هاي بيشتر از وجود ماين تصفيه  و به تاكستان ها تبديل گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا