آموزش

درحدود هشت هزار تن امتحان شموليت در بخش شبانه تحصيلات عالي را سپري كردند

كابل باختر 26 اسد

پنج هزار تن در بخش شبانه پوهنتون های  دولتی جذب میگردند، امتحانات کانکور شمولیت در بخش شبانه پوهنحی های مختلف پوهنتون های دولتی  کشور امروز آغاز و نخستین مرحله آن  در سه حوزه مرکز اخذ گردید.

به گزارش ریاست اطلاعات، نشرات و ارتباط عامه وزارت تحصیلات عالی در این امتحان به تعداد هفت هزارو نه صد و نزده تن به شمول هفت صد و هشتاد و یک تن از قشر اناث  شرکت نموده بودند که از جمله چهل تن انان از مدارس دینی می باشند.

پوهاند دکتور عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی  ضمن دیدار از جریان امتحانات یاد شده  در پوهنتون های کابل، طبی کابل و تعلیم و تربیه کابل  به خبرنگاران گفت ،

ظرفیت جذب محصلان شبانه در سال جاری  دوهزار تن در مرکز و سه هزار تن دیگر در یازده پوهنتون ولایات که مجموعآ 5 هزار تن میشود ازدياد يافته است.

پوهاند عبید افزود که در سال قبل در پوهنتونها هفت ولايت زمينه تحصيل شبانه وجود داشت  اما در سال جاری این رقم به 13 ولایت ارتقا نموده است که این مورد در افزایش جذب محصلان نیز تاثیر گذار است.

موصوف گفت که مرحله دوم امتحانات بعد از عید سعید فطر در ولایات قندهار و بغلان و بعدا در ولایات پروان، کاپیسا، کندز، فاریاب، جوزجان، بامیان، خوست ،ننگرهار و پکتیا ادامه خواهد یافت.

در حال حاضر پوهنحی های شرعیات، حقوق، ژورنالیزم، زبان و ادبیات، اقتصاد ، علوم اجتماعی ، زمین شناسی ، روانشناسی و هنرهای زیبا پوهنتون های مرکز و ولایات یاد شده بخش شبانه را دارا ميباشند.

وزیر تحصیلات عالی ابراز آرزو مندی نمود تا با تطبیق برنامه های کاری وزارت ، زمینه های بیشتر رشد و تقویه بیشتر سکتور تحصیلات عالی در کشور فراهم گردد .

وی در عین حال بر بلند رفتن کیفیت تحصیلات عالی وبه تلاش های در زمینه نیز تاکید کرد.

اولویت های کاری وزارت تحصیلات عالی شامل را حل معضله کانکور، ارتقای ظرفیت استادان، محصلان و توامیت ها، حل معضله های موسسا ت تحصیلات عالی خصوصی، تجدید نظر به نصاب درسی و تدوین کریکولم ها ، زیربنا های ، ریسرج و تحقیقات علمی و استقلالیت تدریجی پوهنتون ها و انتفاعی شدن پوهنتون ها عنوان كرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا