اخبارTOPجهان

شورای امنیت؛ خواستارآتش بس درغزه شد، آمریکا ویتو کرد

کابل ۲ حوت باختر

پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار برقراری آتش‌بس فوری درغزه شده است از سوی آمریکا ویتو شد.

براساس گزارش رسانه‌های بین المللی؛ آمریکا پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت ملل متحد درباره جنگ اسرائیل و حماس را ویتو کرد و مانع درخواست اعضای این شورا برای برقراری آتش‌بس فوری و بشردوستانه در غزه شد.

این در حالی است که ۱۳ عضو دیگر شورای امنیت، به پیش‌ نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر برای برقراری آتش‌بس در غزه، رای مثبت دادند، بریتانیا رای ممتنع داد وامریکا ویتو کرد.

براساس گزارش‌ها؛ از زمان آغاز جنگ کنونی درهفتم اکتبر، این سومین بار است که امریکا از حق ویتوی خود در مورد قطعنامه آتش ‌بس درغزه استفاده می‌کند، پیش ازاین، چین و روسیه پیش ‌نویس یک قطعنامه مورد حمایت امریکا درباره جنگ اسرائیل و غزه را ویتو کرده بودند.

ریاض منصور، نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل با نشر بیانیه‌ای خطاب به شورای امینت سازمان ملل، ویتوی قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را«بی‌ملاحظه و خطرناک» خواند و گفت: «پیامی که امروز با این ویتو به اسراییل داده شد، این است که می‌تواند به کشتار ادامه دهد.»

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است که اکنون زمان مناسبی برای آتش‌بس دایمی در غزه نیست چون که فشار بر حماس برای آزادی گروگان‌ها را کاهش می‌دهد وامیدوار است تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌ها به زودی به ثمر بنشیند.

این درحالی است که عمار بندجاما، سفیر الجزایر در سازمان ملل قبل از آغاز رای‌گیری در شورای امنیت، گفت: «رای به این پیش‌نویس قطعنامه، حمایت از حق حیات فلسطینیان است. در مقابل، رای ندادن به آن به معنای تائید خشونت وحشیانه و مجازات دسته‌جمعی اعمال شده علیه آنان است.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا