سیاستاخبارجهان

عمران خان پیش از سفر غنی به امریکا: با حمایت از یک جناح جنگ در افغانستان اشتباه کردیم

اسلام آباد/ صدای امریکا/۲سرطان/باختر

صدر اعظم پاکستان در مقاله‌یی به روزنامۀ واشنگتن پُست گفته است که کشورش با تجربه از گذشته که یک طرف مشخص جنگ را در افغانستان برگزیده بود، اینبار می‌خواهد که با حکومت مورد اعتبار مردم افغانستان کار کند.

مقالۀ عمران خان درست سه روز پیش از سفر محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به واشنگتن دی سی و دیدار وی با جو بایدن، رییس جمهور امریکا نشر می‌شود.

صدر اعظم پاکستان در این مقاله از آمادگی پاکستان برای همکاری با امریکا در زمینۀ استقرار صلح در افغانستان خبر داده است، اما با اشاره به خروج نظامیان خارجی از افغانستان بر ضرورت جلوگیری از گسترش جنگ و درگرفتن جنگ داخلی در افغانستان تاکید کرده است.

عمران خان در این مقاله تاکید کرده است که معضل افغانستان راه حل نظامی ندارد و مذاکره و تفاهم سیاسی یگانه راه حل است. او ضمن ابراز مخالفت با تصرف نظامی نگاشته است که طالبان از طریق جنگ پیروز نمی شوند و چنین رویکرد به ده‌ها جنگ داخلی منجر خواهد شد، در عوض صدر اعظم پاکستان گفته است که برای استقرار صلح در افغانستان باید طالبان در بدنۀ حکومت شامل ساخته شوند.

در این مقاله، عمران خان نوشته است: “در گذشته، پاکستان با انتخاب کردن از میان طرف‌های جنگ در افغانستان مرتکب اشتباه شده است، اما از این تجربه آموخته ایم. ما هیچ دلخواهی نداریم و با هر گونه حکومتی که اعتماد مردم افغانستان را با خود داشته باشد، کار خواهیم کرد. تاریخ ثابت کرده است که افغانستان هرگز از بیرون اداره شده نمی‌تواند.”

پس از رویکار آمدن رژیم به رهبری طالبان در افغانستان، پاکستان یکی از تنها سه کشوری بود که “امارت اسلامی افغانستان” را به رسمیت شناخته بود.

مقام‌های افغان همواره گفته اند که پاکستان پس از فروپاشی رژیم طالبان نیز به آن گروه حمایت سرشار مالی و لوژستیکی فراهم کرده است و به سران آن گروه و مراکز آموزشی جنگجویان طالبان محل فراهم کرده است.

 

اما عمران خان در مقالۀ خود به واشنگتن پُست ادعا کرده است که پاکستان به خاطر همکاری با تلاش‌های ضد دهشت افگنی امریکا در افغانستان بهای سنگین پرداخته است. او گفته است که این همکاری پاکستان سبب کشته شدن ۷۰ هزار پاکستانی وزیان مالی بیشتر از ۱۵۰ میلیارد دالر بر اقتصاد پاکستان شده است و افزون بر آن پاکستان هدف حملات انتقامجویانۀ گروه‌های تروریستی مانند تحریک طالبان پاکستان قرار گرفته است.

صدر اعظم پاکستان هشدار داده است که در صورت شعله ور شدن جنگ داخلی در افغانستان، سیلی از مهاجران افغان به سوی مرزهای پاکستان سرازیر خواهد شد، کشوری که به گفتۀ عمران خان هم اکنون میزبان بیش از سه میلیون مهاجر افغان است.

امریکا در نظر دارد که پس از خروج کامل قوای خارجی، عملیات ضد دهشت افگنی را در افغانستان از بیرون از مرزهای آن کشور و ترجیحاً ایجاد پایگاه در همسایگی افغانستان راه اندازی کند.

صدر اعظم عمران خان در مقالۀ خود به واشنگتن پُست استدلال کرده است که اگر پاکستان به ایالات متحده پایگاه نظامی بدهد، خود هدف حملات انتقام‌جویانۀ تروریستان قرار خواهد گرفت. عمران خان ضمن مخالفت با این طرح نوشته است: “اگر ایالات متحده با قدرتمندترین ماشین نظامی در تاریخ نتوانست در جریان ۲۰ سال حضور در افغانستان برندۀ جنگ شود، چگونه خواهد توانست که از پایگاه‌ها در کشورمان این کار را انجام دهد؟

با تاکید بر تلاش پاکستان برای استقرار صلح در افغانستان از طریق تفاهم سیاسی، عمران خان گفته است که تلاش‌های دیپلماتیک پاکستان منجر به کشاندن طالبان به مذاکره با امریکا و سپس پیوستن آنان به مذاکرات صلح بین‌افغانان شد.

در واکنش به نشر مقالۀ عمران خان در واشنگتن پست، وحید عمر، مشاور ارشد رییس جمهور افغانستان در امور روابط عامه و استراتیژیک روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که مردم افغانستان خواستار اقدام عملی از جانب پاکستان است.

عمر گفت: “اکنون که رییس جمهور عازم امریکا می‌شود، صدر اعظم پاکستان پیش از پیش در واشنگتن پُست مقاله نوشته است. این از لحاظ سیاسی ممکن یک گام پنداشته شود. اما از لحاظ عملی، مردم افغانستان به این نتیجه نرسیده اند…نقش همسایگان به ویژه پاکستان [در خصوص مسایل افغانستان] بسیار واضح است، این نقش در سنگر واضح است، در اظهارات شان واضح است، در فضای سیاسی و نظامی نیز واضح است، از اینرو ما خواستار اقدامات عملی استیم، گفتار نمی‌خواهیم، این گفتارها بار بار تکرار شده است.”

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، حمدالله محب مشاور امنیت ملی، شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و شماری از اعضای هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان،  غنی و عبدالله را در این سفر همراهی می‌کنند.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا