جامعه

ازهجدهمين سالگرد شهادت عبدالعلي مزاري تجليل به عمل آمد

 

كابل باختر 18 حوت

صبح امروز گردهمایی بزرگ ملی تجلیل از هجدهمین سالگرد شهادت شهید عبدالعلی مزاری با حضور دهها هزار نفر از  اقشار، گروهها و اقوام مختلف کشور و نیز شخصیت ها و چهره های سیاسی، جهادی، فرهنگی، علمی، وکلای پارلمان، جوانان و زنان برگزار شد.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این گردهمایی که دهها هزار نفر از گروههای مختلف حضور داشتند، نخست پیام حامد کرزی رئیس جمهور کشور به مناسبت هجدهمین سالگرد شهادت شهیدمزاری توسط مصطفی جواد مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و قبائل قرائت شد. در بخشی از این پیام، رئیس جمهور ضمن ابراز تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالگرد شهید مزاری، اندیشه های وی را حاوی درس های بزرگی برای جوانان و نسل امروز و نیز وفاق، اتحاد و همدلی عنوان نمود. رئیس جمهور در پیامش تصریح نمود که  شهید مزاری بر این باور بود که تنها راه رساندن مردم به سعادت در کشور برچیدن ظلم و بی عدالتی در کشور می باشد و تمام باشندگان این سرزمین را به مثابه یک پیکر می دانست.

 

 

مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری نیز در پیامش، کارنامه حیات شهید مزاری را یک الگوی خوب برای مردم افغانستان دانسته و تاکید نمود وی از جمله شخصیتهایی است که عمرش را در راه آزادی و مبارزه با ستم در کشور وقف نمود. معاون اول ریاست جمهوری اندیشه های شهید مزاری را جان مایه حرکت کسانی دانست که در راه استقلال و آزادی وطن حرکت خواهد نمود.

در این مراسم محمد کریم خلیلی معاون دوم رئیس جمهور نیز ضمن ابراز تسلیت به مناسبت سالگرد شهید مزاری در ابتدا از تلاشهای ارگانهای امنیتی و  مسئولین ستاد مردمی بزرگداشت جهت برگزاری این مراسم  و نیز حضور اقوام شینواری و مومند، بزرگان لوی پکتیا، برادران اسماعیلی و حضور دهها هزار نفری  گروههاي مختلف که در این مراسم بزرگ ملی شرکت نموده اظهار قدردانی نمود. وی همچنین روز بین المللی زن را به همه زنان کشور تبریک گفته و اظهار امیدواری نمود که خشونت علیه زنان به عنوان یکی از پدیده های منفی در کشور روز به روز کاهش پیدا نماید.

سپس معاون رئیس جمهور به تحلیل شخصیت شهید مزاری و اوضاع سیاسی کشور پرداخته و  اظهار داشت که وحدت ملی به عنوان یکی از اندیشه های اساسی شهید مزاری تنها در سایه تحقق عدالت اجتماعی و نیز پذیرش یکدیگر امکان پذیر خواهد بود.وی همچنین مشارکت مردم در تصمیم گیری و نیز آزادی بیان را جزء ویژگی های برجسته فصل جدید عنوان نموده که فصل جدید را متفاوت از گذشته نموده است وی تسریح نمود که نباید از فرصت خوب بوجود

 

 

آمده سوء استفاده نمود و ملاک خوب و بد بودن حکومت را حضور در آن دانست.

وی در بخش دیگری از صحبتهایش اظهار داشت که صلح یک ضرورت ملی و اصل اسلامی می باشد که شورای عالی صلح باید با یک مکانیزم شفاف و روشن که مردم و جریانهای کشور به آن اطمینان پیدا نماید در پی تحقق صلح در کشور باشد.

معاون رئیس جمهور بار دیگر بر عزم راسخ دولت افغانستان برای برعهده گرفتن مسئولیتهای کامل امنیتی تا سال 2014تاکید نموده و افزود مردم ما نباید از این ناحیه نگرانی داشته باشند. وی همچنین بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014 تاکید نموده و تصریح نمود که عزم هیئت رهبری دولت در پیشبرد روی به جلوی کشور است. معاون رئیس جمهور بر ایجاد یک محوریت سیاسی و ایجاد وفاق ملی در کشور برای حرکت به سمت انتخابات سال آینده تاکید نموده و اظهار داشت که در این ارتباط مشورتهای با اساتید دانشگاهها، معززین، علماء و جوانان انجام داده است که آنرا در سطح کشور ادامه خواهد داد.

وی در بخش دیگری از صحبتهایش اظهار داشت که دولت پاکستان باید به طور صادقانه موضع خود را در برابر تروریزم شفاف نماید. وی همچنین ضمن محکوم نمودن کشتار شیعیان و هزاره ها در این کشور اضافه نمود که دولت

 

 

پاکستان در این راستا مسئول است و مردم افغانستان مراتب همدردی خود را با خانواده های قربانیان حوادث تروریستی در شهرهای مختلف این کشور ابراز می دارد.

معاون رئیس جمهور با توجه به تحول علمی که در کشور بوجود آمده اظهار داشت که هیچ کس نمی تواند جلوی این خیزش علمی و فکری را درکشور بگیرد و دولت موظف است که زمینه بروز استعدادهای علمی وفکری را درکشور فراهم نماید و به رشد آنان کمک نماید. وی از تمام استادان و معلمان کشور خواست که جوانان را در این راستا یاری دهند تا زمینه ترقی افغانستان مهیا گردد.

در این مراسم همچنین رئیس اداره امور و دارالانشای شورای وزیران نیز در ارتباط با شخصیت شهید مزاری صحبت نموده و یاد بود وی را گرامیداشت از ارزشهای انسانی و عدالت عنوان نمود. وی شهید مزاری را از فریادگران اساسی تحقق حقوق شهروندی، دموکراسی، آزادی زنان بیان نموده و اظهار داشت که در فصل جدید اندیشه های او در حال محقق شدن می باشد. وی نیزنگرانی مردم را در مورد سرنوشت افغانستان پس از سال 2014 بی مورد دانسته و تاکید نمود که نیروهای امنیتی این توانایی را دارند که بتوانند از کشور پس از سال 2014محافظت نمایند.

 فضل الهادی مسلم یار رئیس مشرانو جرگه تحقق وحدت ملی، برابری و عدالت را از اهداف اساسی شهید مزاری بر شمرد. وی همچنین اظهار داشت که باید همه جریانها و احزاب کشور به اتفاق آرا برای تامین عدالت تلاش نمایند و از جوانان خواست که سهم بیشتری در عرصه های مختلف کشور بویژه تامین صلح ایفا نمایند.

در این مراسم همچنین  نعمت الله شهرانی وزیر مشاور رئیس جمهور در ثقافت و ارزشهای اسلامی , وزرای اقتصاد، کار و امور اجتماعی، شاهدخت ایندیا دختر شاه امان الله غازی، رئیس کنسول ملی شیعیان اسماعیلی و شمار دیگری از مقامات و چهره های سیاسی در مورد ویژگیهای شخصیتی شهید مزاری صحبت نموده و او را یکی از بزرگترین چهره های افغانستان در دوران معاصر عنوان نمود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا