سیاست

ازسی و پنجمین سالروزشهادت سردارمحمد داوود خان بزرگداشت به عمل آمد

 

کابل باختر7 ثور

به بزرگداشت ازسی و پنجمین سالروزشهادت سردارمحمد داوود خان اولین رییس جمهورافغانستان امروز محفلی درکابل برگزارگردید.

به گزارش خبرنگارآژانس باختر: دراین محفل که به اشتراک برخی ازروسا و  مسوولین دولتی ، وزیرمشاورین ریاست جمهوری ، شماری از مشاوران ازوزارت خانه ها ، تعدادی از اعضای پارلمان و نماینده گان اقوام مختلف برگزارشده بود ، پس ازختم قران عظیم الشان و دعا به روح شهید سردار محمد داوود خان وسایرشهدای راه آزادی کشور، داکترفریدون بارکزی رییس کمیسیون برگزاری برزگداشت از سی و پنجمین سالروزشهادت سردارمحمد داوودخان درربطه به کارنامه های سردار محمد داوود خان صحبت کرده گفت که امروزیک تعداد زیادی ار وطن دوستان کشور تصمیم گرفتند که سالروز شهادت پرافتخاراین قهرمان واقعی راه آزادی استقلال را بیک دلی ووحدت کامل برگزارنمایند تا یادش را گرامی داشته و درس بزرگ وطن دوستی را که ازشهادت وشهامت این رهبردلیرمتعهد گرفتیم، به نسل جوان کشورمنتقل بسازیم.

متعاقبآ سردارمحمد نادرنعیم یک تن ازاعضای خانواده شهید داوودخان دررابطه به خاطراتش ازسردارمحمد داوود خان معلومات داده گفت : هنگام که کودتا چیان درهفتم ثور1357 ازسردارمحمد داوود خان خواستند که تسلیم شود وی گفت که جزبه خداوند به هیچکسی تسلیم نخواهد شد و بعدا وی را همراه با چند تن از اعضای خانوده اش به شهادت رسانیدند.

داکتر عزیزالله لودین رییس اداره مبارزه علیه ارتشا و فساد اداری درمورد شخصیت سردرمحمد داوود خان اولین رییس جمهورافغانستان معلومات داده گفت: این شهید مانند شهدای کربلا همرای خانوده اش یکجا شهید شد وهمان درجه شهادت را نصیب شدند.  

پروفیسورعلی احمد جلالی ازسخنرانان دیگر این محفل بود که دررابطه به نظام حکومت سردارمحمد داوودخان بخصوص درمورد چگونگی نظام اردوی، تجارب و نظریات وی دراین زمینه، توضحات داده گفت که او بیشتر برعصری سازی و ملی بودن اردوی تاکید میکرد .

همچنان دراین محفل شینگی کروخیل عضوولسی جرگه، عبدالحمید مبارزرییس اتحادیه ژورنالیستان افغانستان، آرین یون عضوولسی جرگه، غلام سخی نورزاد سابق شاروال کابل، استاد حبیب الله رفیع عضو اکادمی علوم ، محمد آصف وردک، فتانه گیلانی رییس اجتماع زنان افغانستان، داکترعبدالرحمان غفوری نماینده قوم پشه یی وحاجی عبدالروف نماینده مردم ولایات شرق کشور، دررابطه به شخصیت ، کارنامه  ها و چگونگی عمل کرد وی معلومات داد گفتند که سردرمحمد داوودخان به توجه بیشتر به رفاه مردم، ترقی کشور، حقوق زنان، آوردن تحول و توسعه مناسبات دوستانه با کشورهای جهان بود.

دراخیرمحفل حفیظ الله بارکزی رییس شورای ژرنالیستان ضمن آن که قطعنامه محفل را خواند، گفت که به این مناسبت پیام های ازطرف دکتورسید مخدوم رهین وزیراطلاعات وفرهنگ و شماری ازنهاد مواصلت ورزیده كه در پيام دكتور رهين آمده است : امروز شما به تجلیل و کارنامه یکی از گرامی ترین چهره های تاریخ معاصر کشور نشسته اید و ادای این رسالت میهنی را به شما تبریک میگویم .

رییس جمهور فقید سردار محمد داوود شهید رهبری بود که با همه تارو پود وجودش به افغانستان عشق می ورزید . او درزندگی جز به کار و خدمت برای وطنش هیچگونه خواسته و آرمانی نداشت . مردی بودکه ساده زندگی میکرد و زنده گانی شخصی اش از هر پیرایه ئی بجز عشق به وطن خالی بود . با صفا و صداقت بود و با کمال بی ریایی در خدمتگزاری به وطن و ملتش می اندیشید .

همچنان درقطعنامه که درسه ماده ترتیب گردیده ، گفته شده است که :

–        به احترام اولین رییس جمهورافغانستان وشهید راه آزادی دروزهفتم ثوربیرق افغانستان باید نیمه برافراشته باشد.

–        مقبره سردارمحمد داوودخان ازطرف دولت افغانستان به پاس خدمات شایانش، بازسازی شود .

و درمورد سایرشهدای راه آزادی که درچنین روز جان هایشان را قربان کرده اند ، دولت بخاطردریافت جسد ها، کمیسیونی را موظف بسازد. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا