اقتصاد

چندین پروژه زراعتی در ولایت بامیان افتتاح گردید

کابل باختر 24 سرطان
اسد الله ضمیر وزیر زراعت، آبیاری و مالداری با جمعی از دیپلومات های کشورهای خارجی و مقامات دولتی در سفری به ولایت بامیان چندین پروژه زراعتی را افتتاح کرد.
به گزارش آژانس باختر، درجریان این سفر درکنار آن وزیر زراعت در نخستین جشنواره گل کچالو  که به ابتکار آن وزارت راه اندازی شده بود اشتراک نمود همچنان فعالیت های که در سال گذشته انجام شده و پروژه های را که قرار است امسال در ولایت بامیان عملی گردد افتتاح کرد.
وزارت زراعت در بخش آبیاری در سال گذشته توانسته است کار پروژه سربند قریه تابه خانه در ولسوالی یکاولنگ، پروژه سربند شش پل درمرکز بامیان، حوض سیاه دره نور در یکاولنگ، حوض آبیاری سرخوشک در ولسوالی شیبر را تکمیل نماید، که در نتیجه این فعالیت ها 1275 جریب زمین زراعتی آبیاری شده و حدود 400 خانواده از آن مستفید گردیده اند.
در کنار آن 12 ذخیره کوچک آبی هرکدام به ظرفیت 5000 مترمکعب آب ایجاد شد، سه حلقه چاه آب عمیق حفر،  5 دستگاه واترپمپ آفتابی توزیع و نصب گردیده است.  امسال در پلان است تا پروژه سربند دهن زرد بیتاب درولسوالی پنجاب، سربند و کانال دوآبه در ولسوالی ورس، حوض خشک و  پروژه محافظه کانال در ولسوالی یکاولنگ تطبیق گردد  و کار تحکیم کانال سنگ نوشته در ولسوالی ورس تکمیل گردد . در نتیجه تطبیق این پروژه ها نزدیک به 2100 جریب زمین آبیاری میگردد و حدود 790 خانواده مستفید میگردند. امسال همچنان در نظر است 14 ذخیره کوچک آبی با سهم 50 درصد دهقانان، 3 بند کوچک کنترولی برای مدیریت آب با سهم 25درصد دهقانان، 3 ذخیره گاه خاکی آب با سهم 25درصد دهقانان، و توزیع ونصب 3 دستگاه واترپمپ آفتابی با سهم  35درصد دهقانان از سوی وزارت زراعت عملی گردد.
اعطاء 15.2 میلیون افغانی قرضه به دهقانان زن در ولایت بامیان بخش دیگری از فعالیت ها میباشد که درجریان سال گذشته وزارت زراعت قادرشده است 605 ذخیره خانه انفرادی کچالو ( هرکدام به ظرفیت 20 متریک  تن) و 18 ذخیره خانه کو پراتیفی ( 60 متریک تن ) احداث نماید. امسال نیز190 ذخیره خانه جدید و4 قطعه نمایشی کچالو ایجاد و در این سفر افتتاح گردید. درکنار آن در این سفر تاسیسات فارم تحقیقاتی ملا غلام که سال گذشته کار باز سازی  آن آغاز شده بود به بهره برداری سپرده شد . این فارم که در مساحت 33 جریب زمین احداث شده- در آن انواع تحقیقات به خصوص تحقیق د رمورد غله و گندم صورت میگیرد فارم تحقیقاتی ملا غلام به هزینه مجموعی بیش از 19.3 میلیون افغانی از طریق پروژه AAIP  وزارت زراعت باز سازی گردیده است.
همچنان یک مرکز برای سیاحان که از پارک ملی بند امیر دیدن می کنند ایجاد گردیده است که این ساحه نیز در جریان همین سفر افتتاح گردید. در کنار آن سنگ تهداب سربند کانال قریه قلندریان در ولسوالی یکاولنگ گذاشته شد که با تکمیل کار این سربند 50 جریب زمین تحت پوشش آبیاری قرار خواهد گرفت و 100 خانواده ازآن مستفید میگردند. # احمد ضیا" احمدی"

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا