جهان

پاکستان برای میزبانی از رییس جمهور چین آمادگی میگیرد

اسلام آباد / منابع خبری پاکستان /باختر/13اسد
روابط گسترده پاکستان و چین در روزهای آینده و با سفر شی جین پینگ، ریس جمهور چین به اسلام آباد، شاهد گام بلندی دیگر در این جهت خواهد بود.
رسانه های پاکستان دیروز به نقل از مقامات وزارت امور خارجه این کشور گزارش دادند که رییس جمهور چین در ماه جاری میلادی به اسلام آباد سفر خواهد کرد و مسوولان ذی ربط دو کشور درحال تصمیم گیری برای تعیین زمان دقیق این سفر هستند.
مقامات پاکستانی سفر ریس جمهور چین به اسلام آباد را سنگ بنای اجرای قراردادهای متعدد و بزرگ بین دو کشور و اجرای طرح های بزرگ عمرانی و صنعتی چین در پاکستان می دانند.
سفر قریب الوقوع شی جین پینگ به اسلام آباد در پاسخ به دعوت رسمی ممنون حسین، همتای پاکستانی اش انجام می شود. ممنون حسین اوایل ماه حوت سال گذشته  سفری سه روزه به بیجینگ داشت.
دولت چین اعلام کرده است که طی هفت سال آینده، 32 میلیارد دالر در بخش های زیربنائی  و تولید انرژی در پاکستان سرمایه گذاری خواهد کرد.
قرار است ریس جمهور چین همچنین بنا به دعوت رسمی نارندرا مودی، صدراعظم  جدید هند، در سال جاری میلادی سفری هم به دهلی جدید داشته باشد. اگرچه هنوز زمان انجام این سفر مشخص نیست اما با توجه به اینکه هند و چین به عنوان دو قدرت بزرگ منطقه ای و جهانی، در بسیاری از زمینه ها از جمله گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی با پاکستان رقابت های تنگاتنگی دارند، لذا سفر شی جین پینگ به دهلی جدید می تواند برای اسلام آباد نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.
چین به عنوان بزرگترین شریک تجارتی پاکستان، در سال جاری میلادی چندین توافقنامه مهم به ویژه در زمینه های عمرانی با پاکستان امضا کرده که قرارداد احداث میدان هوائی بندر گوادر در جنوب غرب پاکستان، قرارداد ساخت چند نیروگاه برق، احداث چند شاهراه و ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک در زمینه تکنالوژی تولید انرژی برق آبی تنها برخی از قراردهای فی مابین اسلام آباد و بیجینگ است.
روابط دیپلماتیک میان بیجینگ و اسلام آباد بیش از شش دهه سابقه دارند ودو کشور همچنین همکاریهای نظامی و دفاعی خود را از سال 1966 آغاز کردند و در سال 1972 به متحدان استراتیژیک یکدیگر تبدیل شدند. آغاز مناسبات تجارتی و اقتصادی دو کشور نیز به اواخر دهه 1970 بازمی گردد.
چین در شرایط فعلی بزرگترین تامین کننده سلاح و تجهیزات نظامی و دفاعی مورد نیاز پاکستان است.
در سال 1971، پاکستان به امریکا کمک کرد تا زمینه سفر تاریخی سال 1972ریچارد نیکسون رییس جمهوری وقت آمریکا به چین فراهم شود. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا