جهان

هشدار خطر جنگ بین ایران و امریکا

واشنگتن – بی بی سی – 2 میزان – باختر
گروهی از مقام های پیشین دولت آمریکا با انتشار  بیانیه ای هشدار داده اند که خط مشی فعلی دولت دونالد ترامپ ، رییس جمهور انکشور  در قبال حکومت ایران می تواند به جنگ منجر شود.
این گروه که خود را "ائتلاف ملی برای جلوگیری از سلاح هسته ای ایران" نام نهاده است دیروز  یکشنبه سیاست قصر  سفید مبنی بر فشار حداکثر بر ایران در عرصه های سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک را ناکافی دانست و خواهان تعامل جدی با جمهوری اسلامی شد..در بیانیه این افراد – که عمدتا از منتقدان دولت ترامپ و حامیان توافق هسته ای
(برجام) هستند –آمده است که : "اعمال فشار و تحریم های یکجانبه بدون گزینه های دیپلماتیک عملی…می تواند به یک درگیری منطقه ای خطرناک، ویرانگر و مستمر با ایران منجر شود."
مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه در دولت بیل کلینتون، لی همیلتون، نماینده سابق کا نگرس و جیمز کلاپر، رئیس سابق اداره امنیت ملی آمریکا از جمله کسانی هستند که این نامه را امضا کرده اند.
بیانیه این افراد هم زمان با ورود حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به نیویارک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، منتشر شده است.
امضا کنندگان بیانیه به طور تلویحی این اتهام دولت آمریکا که حکومت ایران از تروریسم حمایت می کند و از طریق گروه های شبه نظامی طرفدار خود، ثبات منطقه را به خطر می اندازد را تایید کرده اما گفته اند که آمریکا فقط در یک چارچوب چندجانبه و با به کار گرفتن فشار و دیپلماسی می تواند فعالیت های ایران را مهار کند..
این چهره های منتقد گفته اند که خط مشی فعلی واشنگتن، فضای زیادی برای دیپلماسی به تهران نمی دهد و فقط "گزینه تسلیم یا جنگ را برای ایران به جای گذاشته است.."
امضا کنندگان بیانیه از دولت ترامپ خواسته اند که به برجام بازگردد تا بتواند با سایر فعالیت های غیرهسته ای ایران در منطقه برخورد کند..
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس گفت که رئیس جمهور آمریکا آماده دیدار با مقام‌های ایرانی در نیویارک است..
او گفت که ترامپ حاضر به ملاقات با روحانی است. اما در عین حال گفت که به گمان آنها رهبر واقعی ایران آیت الله خامنه‌ای است و ترامپ آمادگی دیدار با او را هم دارد. وزیر امور خارجه آمریکا، آیت الله خامنه‌ای را "صحنه ‌گردان واقعی ایران" توصیف کرد.
نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران هم به تازگی به بی بی سی فارسی گفت که اگر مقام‌های ایران حاضر باشند درباره کلیت 'تهدیدهایی که از جانب ایران می‌آید' مذاکره کنند، آمریکا آماده است که یک پیمان رسمی و پایدار با ایران منعقد کند.
مقام‌های ارشد ایران، از رهبر جمهوری اسلامی تا رئیس‌جمهور و وزیر خارجه، در طول هفته‌های گذشته گفته‌اند که نمی‌خواهند در شرایط کنونی با آمریکا مذاکره کنند.
مایک پومپئو در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با فاکس نیوز حملات مرگبار روز جمعه در اهواز را محکوم کرد.
او در عین حال با اشاره به موضع رهبران ایران که عوامل حمله جمعه را وابسته به چند کشور عرب تحت حمایت آمریکا می‌دانند، گفت: "اشتباه بزرگی است که موقع رویدادی امنیتی در داخل، بقیه را مقصر بدانیم..
روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفت یک "رژیم خارجی" عوامل حمله اهواز را آموزش داده‌ و مسلح کرده‌ است. ظریف گفت "حامیان منطقه‌ای تروریسم و اربابان آمریکایی آنها" باید برای این حمله پاسخگو باشند.
همتای آمریکایی ظریف گفت: "مرگ مردم بی گناه دردناک است. اما ای کاش ظریف به جای ایجاد ناامنی در بقیه دنیا ،  روی تامین امنیت مردم کشورش متمرکز می‌شد."
نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل هم اتهام ایران علیه آمریکا در ارتباط با حمله اهواز را رد کرده است.
خانم هیلی درباره صحبت‌های امرو روحانی گفت: "او می‌تواند هرچه قدر که می‌خواهد تقصیر را گردن ما بیندازد، اما کاری که او باید بکند این است که خودش را در آیینه نگاه کند.  آشنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا