سیاست

تفسير بر خبر

 

ملاعمر بی صلاحیت تر میشود

کابل باختر/ 14/ ثور

شماری از اعضای گروه طالبان نسبت به حضور و عملکرد رهبر شان ملا محمد عمر شک داشته و به این باور اندکه از مهر و امضاء او استفاده میشود درحالیکه خود درصحنه حضور ندارد.

روزنامه غربی دیلی پست اخیراً مطلب را به نشر سپرده است که درآن به قول از شماری از قوماندانان و افرادکه دررده بالایی طالبان کار میکنند نوشته است: آنها شک دارند که رهبر شان ملا عمر در تصمیم گیری هاي آن گروه حضور داشته باشد . این نشریه به برکناری عبدالقیوم ذاکر قوماندان عمومی طالبان اشاره میکندکه ازسوی شورای کویته فراخوانده شد و به او ابلاغ گردید که به حیث قوماندان طالبان در قندهار فعالیت نماید. ذاکر از جمله قوماندانان خشن و ظالم طالبان به شمار میرفت ضمناً سراج الدین حقانی چهره خشن دیگر دراین گروه از نام ملا محمد عمر دستور گرفت که حملات انتحاری و دسته جمعی را بر کابل و سایر نقاط افغانستان کاهش دهد. این دو قوماندان سرشناس گروه طالبان درحالی مامور به انجام این گونه وظایف شدندکه آنها به عنوان اعضای رده های بالایی گروه طالبان ملا محمد عمر را از نزدیک ملاقات کرده نتوانستند مگر حکم و امر او را از طرق دیگر دریافت نمودند شماری دیگر از اعضای رده بالایی طالبان نیز گفته اندکه از چندی به اینطرف ملا عمر را ندیده اند بل تنها احکام و دساتیر او را از طریق نامه و کاغذ دریافت نموده اند . تعدادی از افراد بالایی گروه طالبان از گل آغا آخند و ملا منصور یاد میکنند که روابط نزدیک با ملا عمر داشته اند و از دو نفر در غیاب او، مهر و امضا ملا عمر را به گونه جعلی استفاده می نمایند.

 به باور آگاهان سیاسی از این گفته ها چنین برمیاید که رهبری طالبان دچار مشکلات عمیق گردیده حتا این اختلافات به غیابت و یا هم به بی صلاحیت شدن ملا عمر انجامیده است.

ازطرف دیگر استفاده از امضا و مهر ملا محمد عمر آنهم در غیابت او نمایانگر این امر است که شورای کویته که بخش رهبری کننده طالبان است بیشتر از اشخاص ترتیب یافته که وابسته به آی اس آی اند و در این شورا بیشتر نظر و دیکته آی اس آی مطرح است تا نظر و عمل ملا محمد عمر .

برخی دیگر به این باور اند که شورای کویته ، شورای پشاور و یا حلقه های دیگری اجرائیوی طالبان و دفاتر ساختگی و بی مایه اند زیرا در تصمیم گیری ها این گروه، نظامیان پاکستانی نقش دارند رهبر، قوماندان و یا شورا، حرف های بی مفهوم است بدون شک در تغییرات و تبدیلی های طالبان نام ملا عمر ذکر میشود از امضا و مهر او استفاده میشود درحالیکه او اصلاً آگاه نیست از طرف دیگر، طالبان به اساس برنامه آی اس آی به چند شعبه و شورا تقسیم ساخته شده اند. آی اس آی از شاخه بندی ها استفاده میکند و اختلاف نظر را میان این گروه دامن میزند آنهم با تکتیک که هر دو جناح را از دست نمی دهد بل اهداف خود را درعمق اختلافات طالبان و بی صلاحیتی و بی باوری آنان دنبال مینمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا