جهان

روحانی خواستار قوانین سختگیرانه در برابر قتل ناموسی در ایران شد

تهران/ وی او ای/ ۸جوزا/ باختر
حسن روحانی، رییس جمهور ایران از کابینۀ آن کشور خواسته است تا قوانین سختگیرانه را در برابر خشونت‌های خانوادگی یا آنچه "قتل‌های ناموسی" خوانده می‌شود، هر چه زودتر تدوین کنند.
روحانی این دستور را در حالی می‌دهد که قتل ناموسی رومینا اشرفی، دختر ۱۳ ساله در ساحۀ تالش ولایت گیلان ایران، توسط پدرش بازتاب گسترده‌ یی در شبکه‌های اجتماعی داشت.
خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که حسن روحانی دیروز  در جلسۀ کابینه "با ابراز تاسف از خشونت خانگی در تالش، دستور تسریع در رسیدگی به لوایح منع خشونت را صادر کرد".
بر اساس گزارش‌ها، رومینا از خانه فرار کرده بود و با یک مرد ۳۰ساله ازدواج کرده بود که پولیس پس از شکایت خانوادۀ اشرفی، پنج روز بعد رومینا را به خانه باز می‌گرداند.
رومینا به پولیس گفته بود که پدرش به اینکار وی واکنش تند و خشونت‌باری نشان خواهد داد، اما به گفتۀ مقام‌های پولیس ایران پدر رومینا با لطف و مهربانی با دخترش اعتماد پولیس را کسب کرد و پس از بردن دخترش در خانه او را هنگام خواب، با داس به قتل می‌رساند.
محمود عباسی، معاون وزارت عدلیۀ ایران در واکنش به قتل رومینا اشرفی گفته است "بدون تردید وظیفه سنگین ما پیگیری قضایی موضوع و مجازات شدید عامل این جنایت است".
پس از نشر خبر قتل رومینا، معصومه ابتکار، معاون ریيس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده، در واکنش به این رویداد خواستار تصویب سریع‌تر "لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان" شد.
آمار دقیقی از قتل‌های ناموسی در ایران وجود ندارد، اما گزارش خبرگزاری ایسنا بر بنیاد برخی بررسی‌ها گزارشی را در سال ۱۳۹۸ نشر کرد که حدود ۲۰ درصد کل قتل‌ها و ۵۰ درصد از قتل‌های خانوادگی را ایران ناموسی قلمداد می‌کند.
فریده بابک

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا