جامعه

نی: ۱۹۰ قضیه‌ خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌‌ای ‌در کشور ثبت گردیده‌است

کابل  3  دلو باختر
مسوولان نی  یا حمایت کننده رسانه های آزاد میگویند: ۱۹۰ قضیه خشونت علیه خبرنگاران در کشور ثبت شده است .
مجیب خلوتگررییس اجرایی دفتر نی روزگذشته اعلام داشت :این قضایا شامل ۴۸ واقعه‌ قتل، ۷۴ رویداد مجروحیت، ۱۵ مورد اختطاف و ۵۳ مورد تهدید و تخویف خبرنگاران و کارمندان رسانه‎کارکنان رسانه ها ‌است. 
خلوتگر افزود، از میان این ۱۹۰ قضیه که مرتبط به جنایت‌های جنگی یا جنایت علیه بشریت است، ۸ پرونده‌ آن مربوط بانوان خبرنگار و متباقی مربوط به مردان است.
او از ملل متحد و دفتر معاونت سازمان ملل متحد خواست تا در دادخواهی برای تحقق عدالت و حمایت از آزادی بیان، با مردم افغانستان هم‌گام شوند. این اقدام نی در حالی صورت می‌گیرد که فاتو بنسودا، څارنوال دیوان جزایی بین‌المللی لاهه، برای آغاز تحقیقات در‌ باره جنایات جنگی و ضد بشری در افغانستان ۳ ماه پیش اعلام آماده‌گی کرده بود.
خانم بنسودا در بیانیه‌ای گفته بود که فرصت لازم برای آغاز تحقیقات در افغانستان مساعد شده است. فاتو بنسودا افزوده بود: «ملت افغانستان طی چندین دهه بلای برخوردهای مسلحانه را تحمل کرده است.
به دنبال یک بررسی مقدماتی دقیق، نتیجه‌گیری این‌جانب این است که څارنوال دیوان کیفری بین‌المللی در بیانیه‌‌ خود می‌افزاید که تحقیقات او مواردی از جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت که از اول ماه می ۲۰۰۳ به این‌سو در افغانستان صورت گرفته است را در برخواهد گرفت.
خانم بنسودا تأکید کرده که این دیوان بین‌المللی صلاحیت بررسی جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت که قبل از این تاریخ در افغانستان صورت گرفته است را ندارد.
مسوولان دفتر نی ضمن برشمردن  برخی وقایع خشونت بار علیه خبرنگاران  ازبه آتش کشیده‌شدن ساختمان رادیو صدای عدالت در ولایت غوریاد کرده  می‌گویند که مسوولان محلی و حکومت باید پاسخ دهند که چه کسانی این رادیو را به آتش کشیده‌اند.
این رادیو در فاصله‌ی چند متری یک پوسته امنیتی بوده است.
او تأکید کرد که مسوولان محلی باید روشن کنند که چه کسانی دست به این کار زده‌اند، افراد مسلح ناشناس دوشنبه شب، ساختمان یک رادیو محلی به نام «صدای عدالت» را در ولایت غور به آتش کشیدند.
طبق گفته‌های سخنگوی والی غور افراد مسلح پس از آتش زدن این رادیو از محل فرار کرده‌اند و در پیوند به این رویداد، کسی بازداشت نشده است. این دومین رادیوی خصوصی در ولایت غور است که در چند هفته‌ی پسین از سوی افراد مسلح ناشناس به آتش کشیده می‌شود. چندی قبل نیز ساختمان «رادیو سرحد» در این ولایت توسط افراد نامعلوم به آتش کشیده شده بود
این گفته درحالی بیان میشود که نهاد های عدلی و دستگاه قضایی مصروف بررسی و رسیدگی برخی  دوسیه های اند که مربوط به قضایا در رسانه ها میشود مگر تا حال هیچ جنایتکاری  در پیوند به قتل ٬ زورگویی  و حمله بر خبرنگاران  بازداشت نشده اند  زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا