فرهنگ

آثار” گنجینه های افغانستان” یک و نیم میلیون دالرعاید، وارد خزانه دولت کرده است

کابل باختر  8 سرطان
از نمایش آثار"  گنجینه های افغانستان " ، دردوسال اخیردر چین ، مبلغ یک و نیم میلیون دالر امریکایی عاید به حساب خزانه دولت وارد شده است . 
محمد فهیم رحیمی رییس موزیم ملی به یلدا احمدی خبرنگارافتخاری آژانس باخترگفت که آثار " گنجینه های افغانستان " ، از 5 ساحه باستانی کشور به دست آمده است ودرمجموع شامل 231 قلم می باشد . وی افزود که این آثار دردوسال اخیر درنمایشگاه های چین به نمایش گذشته شد و دراین مدت مبلغ یک و نیم میلیون دالر امریکایی،  عاید به حساب دولت افغانستان وارد شده است .
وی اضافه کرد که یک قسمت آثار" گنجینه های افغانستان " ، ازساحه باستانی تپه فلول به دست آمده است که مربوط به دوره برونز می باشد و 4 هزار و 600 سال قدمت تاریخی دارد .
همچنان بخش دیگرآثار، مربوط به آی خانم است ، آی خانم شهرک باستانی است درولایت تخار و آثار به دست آمده ازاین ساحه بیانگر فرهنگ یونان باختری می باشد .
رییس موزیم ملی خاطرنشان کرد که شمار دیگری آثار" گنجینه های افغانستان " ، ازساحه باستانی طلا تپه که در30 کیلو متری شهر شبرغان ولایت جوزجان موقعیت دارد ، به دست آمده است که این آثار شامل زیورات و ظروف طلایی می باشد  .
به همین ترتیب یک حصه دیگرآثار مربوط به قرن دوم میلادی می شود  که از ساحه باستانی بگرام ولایت پروان و یک اثر هم ازساحه باستانی تپه زرگران ولایت بلخ به دست آمده است .
رحیمی گفت که  برای اولین بار آثار" گنجینه های افغانستان " ، درسال 2007 میلادی در فرانسه به نمایش گذاشته شد و بعد به کشورهای ایتالیا ، هالند ، آلمان ، ایالات متحده امریکا ، کانادا ، ناروی ، سویدن ، انگلستان، چاپان ، کوریا و چنین ، به نمایش گذاشته شد ودرمجموع  250 میلیون افغانی  ازاین نمایشگاه ها عاید ، وارد خزانه کشور شد.
رییس موزیم ملی گفت که اکنون آثار" گنجینه های افغانستان " درموزیم هنری پوهنتون چین گهوا ، می باشد و ایالات متحده امریکا نیز به خاطر به نمایش گذاشتن این آثار درآن کشور ، علاقه مندی نشان داده است.
محمد فهیم رحیمی خاطرنشان کرد که موزیم ملی،  نمایشگاه بین المللی  " آثار گنجینه های افغانستان " را به خاطر معرفی و آشنایی بیشتر مردم جهان با فرهنگ و تاریخ افغانستان، راه اندازی کرده است  .  یلدا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا