امنیت

برنامه های تشدیدی و اصلاحی امنیتی در کابل

کابل  باختر  28 سرطان
وزارت امور داخله برنامه های تشدیدی و اصلاحی تازه  را روی دست گرفته است تا در امنیت پایتخت  و مناطق نا امن  کشور بهبود به  میان آید.
این برنامه ها در حالی روی دست گرفته میشود که  در کنار نا امنی وقایع  جنایی نیز در مرکز کشور و شهر های دیگر در حالی گسترش است، یکی ار این  برنامه تغییرات کلی در حوزه  های امنیتی شهر کابل  و لایات  بوده ، مسوولان به این باور اند که  با این  کار خواهند توانست  اصلاحات لازم را به میان آورند.
نجیب الله دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت امورداخله میگوید: در نظراست  تا حداقل یکهزار تن از منسوبان پولیس کابل که آمرین  حوزه های امنیتی نیز شامل آن  است به  ولایات ناامن تبدیل شوند.
حرف از تبدیلی این افراد زمانی به میان میاید که انتقاد های نسبت به مقرری ها در نهاد های امنیتی و دفاعی کشور وجود دارد برخی از فعالان سیاسی  و کار شناسان نظامی میگویند که اکثری مقرری ها در سکتور نظامی به اساس شناخت  وواسطه صورت میگیرد نه به اساس مبرمیت ، خلاقیت توان  واستعداد .
به همین دلیل است که کار نهاد امنیتی و دفاعی بیشتر تشریفاتی شده ومسوولان تا سطح یک قوماندان تولی در یک حوزه  بیشتر به فکر تجمل و تشریفات اند تا کار اصلی .
مگر مسولان در وزارت داخله میگویند که در حال خاتمه بخشیدن به این معضل اند  وبرنامه های اصلاحی را روی دست دارند، از طرف دیگر وزارت امورداخله در نظر دارد  تا دروازه های ورودی کابل با نصب اسکنر ها از ورود مواد انفجاری و اشیای ممنوعه دیگر جلوگیری کنند ، تا اکنون چهار اسکنر با تجهیزات آن در  دروازه های ورودی کابل نصب شده است و کار تخنیکی آن در حال خاتمه یافتن است .
نجیب الله دانش میگوید که نصب چنین دروازه ها برای  در های ورودی سایر شهر نیز برنامه ریزی شده است.
در همین حال حقنواز حقیار سرپرست قوماندانی امنیه کابل تائید میکند  که تا اکنون سه دستگاه از این دروازه ها در  در های ورودی کابل نصب گردیده است و کار برای نصب و مونتاژ یک دستگاه دیگر در در  ورودی در شمال کابل ادامه دارد،
این ماشین‌ها از سوی  چین تهیه گردیده که میتواند  از ورود هر نوع مواد انفجاری و اسلحه به داخل شهر جلوگیری کند.
چین در سنبله سال گذشته تفاهمنامه مجهز ساختن در های ورودی کابل را با تکنالوژی یشرفته با وزارت داخله افغانستان امضا کرد، قرار بود که این در وازه ها تا چهار هفته به کابل برسد ونصب گردد مگر از این برنامه  نو ماه گذشت و تنها سه دروازه مونتاژ گردید.
باید گفت کابل در کنار راه های اصلی چندین  دروازه فرعی نیز دارد راه  های فرعی برای کابل آسیب پذیر تر از دروازه های اصلی اند.
معلوم نیست که برای کنترول این راه  ها  ومهار برنامه های تروریستی از این  گونه مسیر ها ، وزارت داخله چه برنامه های دارد ؟ ختم    تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا