اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری از روزنامه های غیرحکومتی در پایتخت

کابل/ 5جوزا/ باختر

شمار محدودی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت که به دسترس قرارگرفته اند، به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند ونیز اخبار وگزارش هایی را دربارۀ رویدادهای جاری منطقه و جهان نشر کرده اند.

گزارشگر آژانس باختر؛ با توجه به عنوان های درشت شماری ازاین روزنامه ها گزارش حاضر را آماده کرده است.

روزنامۀ صبح کابل، تحت عنوان “روز ملی فرهنگ هندوها وسیک ها در تقویم افغانستان درج می شود.” نوشته است: بانو هنریار روزسه شنبه 4جوزا در برگ تویترش نوشت: به اساس هدایت رییس جمهورغنی به وزارت کار وامور اجتماعی، یک روز به نام روزملی فرهنگ هندوها وسیک ها درج تقویم افغانستان می شود.

روزنامۀ 8صبح، زیرعنوان “موج سوم کرونا به نقطۀ اوج نزدیک می شود.” نگاشته است: وزارت صحت عامه می گوید که میزان مبتلایان به ویروس کرونا پس از عیدفطر افزایش یافته است. این وزارت با ابراز نگرانی از سیر صعودی ویروس کرونا، می گوید که شهروندان در جریان عید نسبت به نکات صحی و توصیه های وزارت صحت عامه بی توجه بوده اند و ازاین سبب افزایش آمار مبتلایان براین ویروس شده است.

روزنامۀ اطلاعات، روز تحت عنوان “آسترالیا سفارت خود را در کابل را به گونۀ موقت مسدود می کند” نگاشته است: وزارت خارجۀ افغانستان اعلام کرده است که دولت آسترالیا با توجه به شرایط امنیتی، تصمیم گرفته است که سفارت خود را در کابل را به گونۀ موقت مسدود کند.

وزارت خارجه در اعلامیه یی گفته است که ازاین تصمیم آسترالیا آگاهی دارد و به آن احترام می گذارد.

روزنامۀ افغانستان ما، زیرعنوان “امریکا: خروج نیروها از افغانستان به معنی ترک منطقه نیست” نوشته است: در حالی که خروج سربازان امریکایی از افغانستان ادامه دارد، ایالات متحده می گوید که با بیرون کردن نیرویش ازاین کشور، منطقه را رها نخواهند کرد و در شرق میانه حضور قوی خواهد داشت.

روزنامۀ آرمان ملی، تحت عنوان “هشدار هواداران حزب جنبش در سمنگان، در صورت دستور مارشال دوستم، دروازه تمامی نهادهای دولتی را بسته می کنیم” نگاشته است: ده ها تن از هواداران و اعضای حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان در شهر ایبک مرکز ولایت سمنگان دریک نشست گردهم آمدند و پشتیبانی شان را از اعتراض های باشندگان فاریاب اعلام کردند.

آقای مخدوم عبدالعی تاکید کرده است که باشندگان سمنگان در حال آماده باش اند و در صورت دستور مارشال دوستم، دروازه تمامی نهادهای دولتی را دراین ولایت بسته می کنند. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا