اقتصاد

*سخنگوی اتاق های تجارت و صنایع افغانستان : میزان صادرات قالین بیشتر از 35 درصد افزایش یافته است // * فیروزه قالین باف : با مزد ماهانه پنج هزار افغانی نمی توان به زندگی سر و سامان بخشید

کابل/باختر/12 حوت
سخنگوی اتاق های تجارت و صنایع افغانستان در حالی از افزایش صادرات قالین در کشور سخن می گوید که  زنان قالین باف از مزد ناچیزی که برای آنان داده می شود شکایت دارند .
جان آقا نوید سخنگوی اتاق های تجارت و صنایع که در مورد افزایش صادرات قالین با خبرنگار آژانس باختر صحبت می کرد گفت که در سال 1386 به ارزش هشت صد ملیون دالر قالین به خارج از کشور صادر شده بود اما در شش ماه اول سالجاری 1397 به ارزش یک ملیارد دالر قالین به خارج از کشور صادر شده است .
به گفته وی این آمار نشان میدهد که نسبت به سال گذشته صادرات قالین افغانی 35 صد افزایش یافته است.
او نبود دهلیز هوایی به کشور های امریکا ، کانادا وآسترالیا که خریداران خوب قالین افغانستان می باشد یاد کرد و گفت که ، مشکلات در واردات مواد شوینده قالین نیز وجود دارد  .
او به مشکلات قالین باف ها نیز اشاره کرد و گفت، نبود نمایشگاه های دایمی دربیرون از کشور، بسته بندی 60 تا 80 درصد در داخل کشور مشکلات اساسی قالین باف ها می باشد .
او گفت ، هنوزهم قالین دست بافت افغانستان به نام پاکستان صادر می شود.
در همین حال فیروزه که مدت چند سال می شود در قالین بافی کار می کند می گوید : از مجبوری در شرکت قالین بافی کار می کنم تا مصارف خانواده ام را پیدا کنم .
وی می گوید : با پنج هزار افغانی معاش ماهانه نمی  شود، مصارف خانواده و کرایه خانه آمده کرد، اما صادر کنندگان قالین خواهان توجه بیشتر به این صنعت می باشند.
سید عباس ، یکی از صادر کنندگان قالین گفت ، برای تجار قالین سهولت ها " از نگاه مواد خام و قرضه ها " ، ایجاد شود و دسترسی به بازار های بین المللی فراهم شود.
به گفته وی، زمانی می شود جلو صادرات قالین افغانستان را که به نام پاکستان صادر می شود گرفت که در کنار ایجاد دهلیز های هوایی به بازاریابی در بازار های بین المللی تلاش شود ، قالین های افغانی در کشور پاکستان به نام آنکشور به بازار های جهانی عرضه می شود .
او گفت، از ایجاد دهلیز های هوایی خرسندیم و برای تجار یک شانس طلایی می باشد. نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا