سیاست

تحت ریاست رئیس جمهور غنی، جلسه کمیسیون عالی مهاجرت دایر گردید

کابل باختر 4 سنبله
تحت ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان عصردیروز جلسه کمیسیون عالی مهاجرت دایر گردید.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این جلسه که در ارگ انجام شد و در آن قانونپوه محمد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور و داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان نیز حضور داشتند، سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین وعودت کننده گان در رابطه به اجراات و پیشنهادهای جلسهء قبلی، گزارش خویش را به صورت مفصل ارائه کرد.
سید حسین عالمی بلخی گفت که با پاکستان و ایران نشست های دو جانبه و سه جانبه صورت گرفته است و در نشست دو جانبه با پاکستان یادداشت تفاهم راجع به مسئله مهاجرین نهایی گردید و در نشست سه جانبه در مورد تمدید اقامت مهاجرین افغان تا دو سال آینده در آن کشور، فیصله صورت گرفت.
وزیر امور مهاجرین وعودت کننده گان افزود که با یو، ان هبیتات در رابطه به حمایت از هزار خانوادهء بیجاه شدهء داخلی ولایات ننگرهار، هرات و کابل، نیز تفاهم صورت گرفت و در آغاز ماه اگست، ورکشاپ چهار روزه در مورد برنامه ستراتیژیک مهاجرین نیز دایر گردید.
بلخی خاطر نشان کرد که ایران و پاکستان برای عملی کردن برنامه های آینده و تفاهم نامه های خویش، خواستار پالیسی عودت دواطلبانه مهاجرین شدند که در این مورد نیز با نهاد های ذیربط بحث های صورت گرفت.
وی گفت که برنامه ستراتیژیک ما شامل تحلیل و ارزیابی، مدیریت مهاجرین و تدابیر برای ارتقای ظرفیت ها می باشد.
رئیس جمهور غنی در این جلسه، از مسئولان وزارت امور مهاجرین وعودت کننده گان بخاطر برنامه ستراتیژیک آن وزارت تشکری کرده، گفت که اهداف برنامه باید واقعبینانه باشد، وزارت عودت مهاجرین برای تطبیق برنامه مذکور، ظرفیت های خویش را در نظر بگیرد و همچنان برای نیازمندی های مالی خویش، تخمین دقیق داشته باشد.
سپس درمورد برنامه ستراتیژیک وزارت عودت مهاجرین بحث همه جانبه صورت گرفت و  فیصله شد که شورای وزیران عملی بودن این برنامه را مورد غور و بررسی قرار دهد.
رئیس جمهور غنی گفت که نقش وزارت امور مهاجرین وعودت کننده گان در برنامه مذکور به وضاحت بیشتر نیاز دارد و بر اساس این برنامه تا اخیر سال جاری باید یک پالیسی واضح وجود داشته باشد تا برای تطبیق این برنامه مبنای قانونی را فراهم سازد.
رئیس جمهور کشور گفت وضعیت عودت مهاجرین غیر قابل پیش بینی می باشد، بناءً تمام وزارت خانه ها باید برای حالات اضطراری آماده گی داشته باشند.
در اخیر این جلسه، در مورد تطبیق عملی این برنامه و چگونگی عودت داوطلبانه مهاجرین صحبت شد و بر موجودیت یک پالیسی مناسب برای بیجا شده گان داخلی نیز تاکید صورت گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا