جهان

محمد علی کلی طی مراسمی باشکوه به خاک سپرده شد

واشنگتن- بی بی سی- باختر- 22 جوزا
محمد علی کلی، بوکسر افسانه‌ای و فعال مدنی برجسته آمریکایی طی مراسمی باشکوه در میان بدرقه هزاران نفر از مردم آمریکا، به خاک سپرده شد.
خیابان‌های شهر لویی‌ویل در ایالت کنتاکی دیروز در وضعیتی 'فوق العاده و نیمه تعطیل' قرار گرفت تا کاروان موتری  که در میانه آن پیکر محمد علی قرار گرفته بود از میان هزاران نفر از علاقمندان به این چهره جهانی عبور کند.
محمد علی، قهرمان سابق بوکس جهان، هفته گذشته در سن ۷۴ سالگی درگذشت
مراسم تشییع جنازه او که به طور همگانی برگزار شد و فرصتی برای حضور نمایندگان اقشار مختلف جامعه آمریکا ؛ از بیل کلینتون، رئیس جمهوری سابق آمریکا و حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان تا رهبران قبایل سرخپوستان آمریکا شد.
پیکر محمد علی کلی که روز گذشته در یک مراسم اسلامی آماده خاکسپاری شده بود، بعد از عبور از خیابان‌های زادگاهش، لویی‌ویل، به گورستان کیوهیل این شهر منتقل شد و در مراسم خصوصی به خاک سپرده شد.
محمد علی در سال ۱۹۶۴ م  به اسلام گروید و نام قبلی خود، کاسیوس کلی، که آن را "اسم بردگی" خود می‌خواند کنار گذاشت.
مراسم نماز میت بر جنازه محمد علی کلی روز پنجشنبه برگزار شد که در آن ۱۴ هزار نفر از جمله رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، جسی جکسون فعال مدنی، یوسف اسلام (خواننده‌ای که پیش‌ از گرویدن به اسلام کت استیونس نام داشت) شرکت داشتند. محمد علی کلی خواسته بود تا این مراسم "لحظه‌ آموختن" باشد.
پس از خاکسپاری، هزاران نفر در یکی از بزرگترین مراکز ورزشی شهر لویی‌ویل دور هم جمع شدند و مراسم ختم و ادای احترام به این چهره جهانی برگزار شد کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا