اقتصاد

دهلیز ترانزیتی راه لاجورد در کندز مورد حمایت قرار گرفت

کندز 3 دلو باختر
برنامه‌ یی به منظور حمایت از افتتاح و توضیح اهمیت اقتصای دهلیز ترانزیتی راه لاجورد در ولایت کندز دیروز برگزار شد.
در این محفل که در شهر کندز با حضور مسوولان، رییس شورای ولایتی، روسای ادارات دولتی، فعالان جامعه‌ مدنی، علما، بزرگان، جوانان و خبرنگاران برگزار شد، شرکت کنند‌گان حمایت شان را از راه "ترانزیتی لاجورد" اعلام داشتند.
حشمت‌الله «رحیمی عرض‌بیگی» معاون و سرپرست مقام ولایت، قدمت راه لاجورد را به ۲۰۰۰ سال قبل از امروز بیان کرد و افتتاح مجدد این دهلیز ترانزیتی را ضربه اقتصادی و سیاسی به کشور های رقیب عنوان کرد.
وی افزود که کشور های شامل توافق‌نامه راه لاجورد اطمینان داده اند که به گونه لازم در راستای واردات و صادرات کالا های بازرگانی همکار و متعهد می‌باشند.
محمد یوسف ایوبی رییس شورای ولایتی کندز، افتتاح راه لاجورد را یک گام مثبت اقتصادی در کشور دانست و افزود که امید مردم نسبت به سرمایه گذاری در داخل کشور بیشتر شده است و با دلگرمی تمام کارهای زیربنایی  را انجام می دهند.
سید جواد «جلالی» رییس ترانسپورت زمینی کندز در این محفل گفت که این راه افغانستان را از طریق کشور‌ های آسیای میانه با اروپا وصل می‌کند و این راه یگانه راه بدیل و دهلیز اقتصادی در کشور می باشد که نزدیک‌ ترین و مطمین ترین راه ها ترانزیتی در کشور است.
در این محفل روسای پوهنتون، امور زنان، اتاق‌ های تجارت کندز و سایر سخنرانان نیز مقاله ‌های علمی شان را در پیوند به پیشینه راه لاجورد، اهمیت اقتصادی، سیاسی، اشتغال زایی و ارتباط این دهلیز تجارتی ارائه داشتند و حمایت و پشتیبانی شان را  از افتتاح راه لاجورد اعلام کردند.
این مسیر که جاده تاریخی و ترانزیتی قدیم محسوب می شود و ۲ هزار سال پیش، لاجورد بدخشان از این مسیر به کشور های آسیای میانه و اروپا صادر می‌ شد و به همین سبب به ‌نام راه لاجورد نام‌ گذاری شده است. احمد نعیم دوستی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا