اقتصاد

نقشۀ راه بخش صنایع استخراجی ، نهایی شده است

کابل/باختر/4 ثور
وزارت معادن و پترولیم ، در سال های ۱۳۹۶ و۱۳۹۷ فعالیت‌هایش را بیشتر روی تطبیق اصلاحات حقوقی، بررسی مشکلات قرار دادهای فعلی و اصلاح ساختار سازمانی، متمرکز کرده بود.
نرگس نهان، سرپرست وزارت معادن و پترولیم که امروز در برنامه "حسابدهی حکومت به ملت"، گزارش دستاوردها وبرنامه های این وزارت را در مرکز اطلاعات ورسانه های حکومت ارائه می کرد، افزود: وزارت معادن وپترولیم نقشۀ راه سکتور صنایع استخراجی را نهایی کرده است.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، این سند، رهنمودِ اصلاحی کوتاه مدت، میان مدت و طویل‌ المدت برای سکتور صنایع استخراجی می ‌باشد.
همچنان برای تطبیق نقشۀ راه، استراتیژی اصلاحات از سوی وزارت معادن وپترولیم تهیه شده است.
افزون براین قانون جدید معادن نهایی شده است تا بربنیاد آن سیستم مدیریت بخش صنایع استخراجی بهبود بخشیده شود. مطابق احکام قانون جدید، پروژه‌های معدنکاری به مقیاس کوچک از طریق ارائه درخواستی اعطا شده است و پروژه‌های معدنکاری به مقیاس بزرگ، بر مبنای یک روند شفاف به داوطلبی سپرده می‌شود.
نرگس نهان گفت که همزمان با تطبیق اصلاحات در بخش‌های حقوقی، روند بررسی قراردادهای موجود معدنکاری آغاز شده است و مشکلات ۱۴ قرارداد در بخش‌های هایدروکاربن و معدنکاری- به-مقیاس کوچک و بزرگ، مرفوع شده است و حل مشکلات پروژه‌های بزرگ مانند مس بلخاب، طلای بدخشان، طلا و مس زرکشان و مس شیدا از دستآوردهای عمده وزارت معادن وپترولیم در جریان سال گذشته می‌باشد.
وزارت معادن وپترولیم همزمان با تطبیق اصلاحات در ساختار سازمانی این وزارت، روی بهبود سیستم‌ مدیریت قراردادها و جمع‌آوری عواید نیز کار کرده است. در این بخش برنامه‌های الکترونیکی جهت جمع‌آوری عواید غیر مالیاتی، مدیریت کادستر و پورتال شفافیت؛ طرح و راه اندازی شده است.
نرگس نهان بیان کرد که این وزارت به منظور رشد سهم بخش صنایع استخراجی فعالیت‌ هایش را برای سال آینده در زمینۀ جذب سرمایه‌ گذاری متمرکز کرده است که در گام نخست آجندای حقوقی بخش صنایع استخراجی که شامل تصویب مقرره‌ها و طرزالعمل‌های معدنکاری تکمیل می شود.
همزمان با تکمیل اسناد تقنینی، روند اعطای جواز و قرارداد ۴۳ ساحه دارای مواد معدنی را که وزارت معادن و پترولیم روند سروی آن را قبلا آغاز کرده است و اکنون ساحات متذکره از طرف شورای عالی اقتصادی و کابینه جمهوری اسلامی افغانستان تایید شده است، آغاز خواهد شد.
افزون بر این، روند داوطلبی ۱۴۷ ساحۀ دارای مواد ساختمانی تکمیل خواهد شد. این ساحات که سروی آن قبلا در سال ۱۳۹۷ تکمیل شده است، نیازمندی‌های بخش خصوصی افغانستان را تا حدودی مرفوع خواهد کرد. نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا