فرهنگ

بازسازی بخش هایی اززیارت تاریخی مهترلام بابا در لغمان

مهترلام 22 حمل باختر
بخش هایی اززیارت مهترلام بابا درولایت لغمان پس از ترمیم و بازسازی به بهره گیری سپرده شد.
این پروژه به هزینه دوازده میلیون افغانی ازبودجه وزارت اطلاعات وفرهنگ تطبیق شده است.
ترمیم وبازسازی حوض ، لنگرخانه ، مسجد ، حجره ، تشناب ها و اتاق نگهبانان زیارت مهترلام بابا دراین پروژه در دستور کار قرارداشت.
فیض الله پتان رییس اطلاعات وفرهنگ ولایت لغمان به آژانس باخترگفت که این بخش هایی اززیارت مهترلام بابا با درنظر داشت حفظ اصالت معماری و تاریخی اش ترمیم و بازسازی شده است.
اوگفت، دراین پروژه  هفت بنای تاریخی زیارت مهترلام بابا چون حوض ، لنگرخانه  ، مسجد ، حجره ، تشناب ها و اتاق نگهبانان به هزینه دوازده میلیون افغانی ازبودجه وزارت اطلاعات وفرهنگ ترمیم وبازسازی شده است.
پتان می گوید که آنان تلاش دارند تا درآینده دروازه بزرگ زیارت مهترلام بابا و آرامگاه عبدالعزیز خان را نیز ترمیم وبازسازی کنند.
او از همکاری وتلاش های مقامات محلی لغمان در امر ترمیم بنا های تاریخی و حفظ ونگهداری این بنا ها سپاسگذاری کرد.
عبدالجبارنعیمی والی لغمان ازبرای ترمیم وبازسازی بناهای تاریخی مربوط به زیارت مهترلام بابا به مردم تبریکی گفت و آن را گام بلندی برای حفظ بنا های تاریخی کشور خواند.
والی لغمان می گوید که به زودی کار روی ترمیم وبازسازی جاده زیارت مهترلام بابا آغازخواهد شد و درکنارآن قراراست  پارک های تفریحی و مرکز فکری نیز برای این بنای تاریخی ساخته شود.
نعیمی همچنان خبرداد که تلاش های او برای بازسازی وترمیم قلعه تاریخی سراج در لغمان همچنان ادامه دارد.
داکترکمال سادات معین امور جوانان وزارت اطلاعات وفرهنگ درمراسم بهره برداری این بنا های تاریخی گفت که این وزارت همچنان برای نگهداری و ترمیم بنا های تاریخی درافغانستان تلاش خواهد کرد.
سادات ازمردم خواست تا از بنا های تاریخی شان که درواقع گویای متمدن بودن ماست ، حراست کنند.
زیارت تاریخی مهترلام بابا در چند کیلومتری شهرمهترلام مرکزولایت لغمان موقعیت دارد.
این زیارت در درازای تاریخ به ویژه در زمان امیر حبیب الله خان به گونه کامل و در جریان حکومت حامد کرزی بخشی ازآن ترمیم گردیده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا