امنیت

شماری از زندانیان رها شده طالبان به میدان جنگ برگشته اند

کابل/ ۱۸ سرطان/  باختر
برگشت طالبان رها شده از زندان ها به میدان جنگ،مردم را نگران کرده است و از دولت می خواهند که پیامد های منفی رهایی طالبان زندانی را مدنظر  بگیرد ودر امر رهایی آنان از دقت بیشتر کار گرفته شود.
گزارشگرآژانس باختر می نگارد؛دولت افغانستان به منظور تسریع روند صلح در کشور، تقویت فضای اعتماد و باور وآغاز هر چه زودتر گفت وگو های صلح میان افغانان،تا کنون بیش ازچهارهزار زندانی طالب را اززندان های کشور آزاد کرده است.
یکی از تعهدات رهبران طالبان و رها شدگان  عدم بازگشت به میدان جنگ است مگر نشانه های وجود دارد که می رساند شماری از زندانیان آزاد شده طالبان دو باره به جنگ برگشته اند و این نمایانگر بی مسوولیتی رهبران طالبان و تخطی از توافق صلح این گروه  با امریکا است .
فضل هادی مسلم یار رییس مجلس سنا در تازه ترین اظهاراتش به همین مساله پرداخته است  و با اشاره به درگیری طالبان با نیروهای امنیتی در ولایت لغمان گفته است( شماری از زندانیان رها شده طالبان با وصف تعهدات کتبی دوباره به میدان جنگ برگشته اند.)
به گفته مسلم یار دوروز قبل در لغمان، نیروهای امنیتی چند طالب را که به مردم در مسیر شاهراه عمومی کابل- جلال آباد مشکلات ایجاد می کردند از پا در آوردند که بسیاری از آنان افراد رها شده طالبان بودند که با وصف تعهدات کتبی شان به جبهات طالبان برگشته اند.
رییس مجلس تاکید دارد که باید ایالات متحده امریکا به حیث یک میانجی و نیز حکومت افغانستان روی این موضوع تمرکز کنند و کسانی‌ را ازبند رها  کنند که بر تعهدات شان به دوام زندگی صلح آمیز وعاری ازخشونت، پابند باشند.
وی می‌گوید که مخالف رهایی زندانیان طالبان نیست، اما با رهایی آن زندانیانی که دوباره به میدان جنگ بر می‌گردند، سخت مخالف است.
فضل‌هادی مسلم‌یار گفته است که صلح باعزت نیاز جدی همه‌شهروندان است و نباید هیچ مانعی در برابر این روند ایجاد شود،ادامه جنگ مانع عمده در برابر صلح است.
مسلم یار در حالی از حضور دو باره طالبان رها شده در میدان های جنگ سخن می گوید که دو روز قبل   در نتیجه حمله طالبان بر پاسگاه‌های امنیتی در ولسوالی قرغه یی در شاهراه کابل- جلال‌آباد، ۱۶ طالب کشته شدند و شش طالب دیگر زخمی شده‌اند.
در میان کشته شدگان وزخمی شدگان شماری از افراد طالبان موجود بودند که به تاز گی از زندان رها شده اند تنها مقام ها و مسوولان نظام در افغانستان نیستند که از بازگشت دو باره طالبان آزاد شده از زندان به میدان جنگ سخن گفته اند ،شماری از مقام های امریکایی   نیز گفته اند که طالبان وعده داده‌اند که زندانیان رهاشده ‌ این گروه دوباره به میدان جنگ برنمی‌گردند مگر طالبان به این تعهد شان پابند نبوده اند.
طالبان خواستار رهایی پنج هزار زندانی شان از زندان های دولت افغانستان شده اند ودولت هم تا کنون اضافه از چهار هزار زندانی این گروه را رها کرده است مگرمنابع وابسته به دولت گفته اندکه حدود ششصد زندانی این گروه که افراد خطرناک اند از زندان رها نخواهند شد.
طالبان بر رهایی تمامی زندانیان شان تاکید دارند  وهشدار داده اند که اگر به این خواست شان رسیدگی نشود وارد گفت و گو ها میان افغانان نخواهند شد.
دولت این هشدار طالبان را یک بهانه جویی تعبیر کرده است و تاکید داشته است که افرادی که عامل بی ثباتی در کشور شوند آزاد نخواهند شد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا