جهان

بازتاب برگزاری انتخابات افغانستان در رسانه های غربی

کابل – منابع خبری بین المللی – 7 میزان – باختر
انتخابات دیروز ریاست جمهوری افغانستان در رسانه های غربی بازتاب خیلی گسترده یافت و تعداد زیادی از رسانه ها عکس‌ها، ویدیوها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و مطالب تحلیلی را در مورد آن نشر کردند.
شبکهء تلویزیونی فرانس (۲۴) با نشر عکس‌های رای دهنده زن افغان از طریق ویب سایت این شبکه نوشته است، مراکز رای دهی در تعداد زیادی از مکاتب، مساجد و دفاتر باز شدند و رای دهندگان افغان با شجاعت به پای صندوق های رای دهی رفتند.
روزنامه گاردین چاپ بریتانیا می‌نویسد، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تحت تدابیر شدید امنیتی آغاز شد و براساس گزارش های ابتدایی در برخی مناطق حمله های پراکنده صورت گرفته است.
به نوشته روزنامه نشنل چاپ امارات متحده عربی، شورشیان تلاش کردند، با حمله ها و انفجارها از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان جلوگیری کنند. روزنامه به حمله بر یک مسجد در شهر قندهار هم اشاره کرده است که در نتیجه آن پانزده تن زخمی شدند.
روزنامه هندوستان تایمز هم با اشاره به چندین انفجار که برای مختل ساختن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان صورت گرفت و نشر عکس های رای‌دهندگان زن، با نقل قول از محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان می‌نویسد که گفته است:‌ "صلح اولین خواست مردم ماست."
روزنامه ایداهو سیتس‌من چاپ امریکا می‌نویسد، دورنمای توافقنامه صلح با شورشیان طالب فضای تردید را در جریان ماه قبل از انتخابات به وجود آورد. به نوشته این روزنامه، حتی نامزدان هم نمی‌دانستند که آیا انتخابات برگزار خواهد شد، یاخیر؟
نشریه امریکایی هرالد انلاین می‌نویسد، طالبان به ۹.۸ ملیون واجد شرایط رای دهی در افغانستان هشدار داده بودند که از مراکز رای دهی دوری کنند.
روزنامه هرالد تریبیون چاپ امریکا نیز می‌نویسد، طالبان به حدود ده میلیون  واجد شرایط رای دهی در افغانستان هشدار داده بودند که در انتخابات اشتراک نکنند، اما معلوم نیست  چه تعداد به این هشدار توجه کرده اند. هرالد تریبیون به انصراف چهار نامزد در این انتخابات نیز اشاره کرده است.
روزنامه والستریت ژورنال می‌نویسد، مردم افغانستان با وصف هشدارهای طالبان در زمینه عدم اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، به مراکز رایدهی رفتند.
شبکه تلویزنی الجزیره با نشر عکس قطارهای مردم که برای رای دهی ایستاده اند از طریق ویب سایت این شبکه می‌نویسد، میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۴ میلادی کمتر به نظر می‌رسید. الجزیره، دلیل آن را بی باوری مردم به سیاستمدران و نگرانی از وضعیت امنیتی دانسته است.
روزنامه واشنگتن پُست می‌نویسد، افغانان با وصف تهدیدات امنیتی به پای صندوق های رای دهی رفتند و رای دادند. بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا