سیاست

استاد سرور دانش: دیدگاه دولت افغانستان در قبال صلح واضح است

کابل باختر 7 حوت
«وینی کومار» سفیر هندوستان در کابل، امروز با استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این دیدار، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، روند صلح و دیگر موضوعات مورد علاقه دو طرف به بحث گرفته شد.
استاد دانش معاون رییس جمهور، دولت هند را یکی از همکاران جدی افغانستان در بخش‌های روند صلح، انتخابات ریاست جمهوری، همکاری‌های فرهنگی و پروژه‌های انکشافی خواند و خواهان تداوم همکاری‌های این کشور با دولت افغانستان شد.
معاون رییس حمهوری در رابطه به روند صلح گفت که یک حرکت اساسی در زمینه رسیدن به صلح آغاز شده است و حکومت افغانستان از این حرکت به رهبری افغانان  که در رأس آن حکومت قرار داشته باشد، استقبال می‌کند. وی با ذکر اینکه پیچیدگی‌های زیادی در روند صلح وجود دارد، گفت:«انتخابات ریاست جمهوری و روند صلح به صورت جداگانه به پیش‌برده  می‌شود.»
استاد دانش با اشاره به چهار دور روند گفتگوهای صلح ایالات متحده آمریکا با گروه طالبان گفت که آنها هنوز بر سر موضوعات مربوط به ایالات متحده و طالبان بحث می‌کنند و اگر قرار باشد بحثی در رابطه به افغانستان صورت گیرد باید از مجرای حکومت افغانستان پی‌گیری شود.
به گفتۀ معاون رییس جمهوری، دیدگاه دولت افغانستان در قبال صلح واضح است و صلح زمانی ممکن است که ارزش‌هایی چون قانون اساسی، نظام سیاسی، آزادی‌های مدنی، سیاسی، حقوق بشر و آزادی مطبوعات قربانی نشود.
استاد دانش در رابطه به لوی جرگه مشورتی صلح که قرار است در همین ماه برگزار شود گفت که هدف اساسی این جرگه، گرفتن نظریات و پیشنهادهای مردم در خصوص صلح است. وی تأکید کرد که نگرانی‌های زنان، نهادهای مدنی و تمامی اقشار مختلف مردم از سراسر ولایت‌های کشور در این جرگه به بحث گرفته می‌شود.
معاون رییس جمهور در رابطه به انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت:«حکومت مصمم است که انتخابات ریاست جمهوری مطابق به تقویم از قبل اعلان شده برگزار شود.»
در این ملاقات استاد دانش از نقش اساسی کشورهای منطقه و همسایه‌های افغانستان نیز یاد کرد و گفت که هند یکی از کشورهای تأثیرگذار در منطقه است و امیدواری وجود دارد که در خصوص روند صلح و انتخابات ریاست جمهوری همکاری‌های خویش را با دولت و مردم افغانستان ادامه دهد.
معاون رییس جمهور با ابراز قدردانی از همکاری‌های فرهنگی، انکشافی و تجاری هند با افغانستان، گفت که دولت افغانستان خوهان تداوم این همکاری‌ها می باشد. وی با اشاره به گشایش بندر چابهار تاکید کرد که آن بندر جدا از تامین منافع سه کشور هند، افغانستان و ایران؛ برای منطقه نیز از اهمیت استراتژیک برخوردار است.
استاد دانش همچنین از نقش هند در موضوع های فرهنگی و تخصیص بورسیه‌ها به جانب افغانستان ابراز خرسندی کرد و گفت که این همکاری‌ها می‌تواند بر تقویت روابط فرهنگی دو کشور دوست کمک بزرگی باشد.
معاون رییس جمهور در خصوص تمویل پروژه‌های انکشافی که از سوی دولت هند تطبیق و تمویل می‌شود گفت که این پروژه‌ها بی نهایت مفید است و مردم و دولت افغانستان نیز از همکاری‌های کشور هند در این بخش ها خرسند است.
وینی کومار، سفیرهند در کابل، با اعلام حمایت کشورش از سیاست‌های کلی حکومت افغانستان گفت:«دولت هند خواهان همکاری‌های بیشتر در خصوص روند صلح، انتخابات ریاست جمهوری، همکاری‌های فرهنگی، تجارتی و پروژه‌های انکشافی با افغانستان است.»
سفیر هند تاکید کرد که دولت هند از پروسۀ صلحی حمایت می‌کند که به رهبری حکومت افغانستان به پیش برده شود.
وی همچنین در رابطه به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت که دولت هند طرفدار یک انتخابات شفاف و عادلانه در افغانستان است که در این رابطه آماده مشوره‌های تخنیکی جهت هرچه بیشتر شفاف برگزار شدن انتخابات با کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان است.
سفیر هند در رابطه به همکاری‌های فرهنگی و تجاری نیز تاکید کرد و گفت که امروز را باید «روزچابهار» بنامیم که محصولات تجارتی افغانستان به بندر چابهار رسیده است. وی این بندر را برای هر سه کشور و منطقه با اهمیت خواند.
وینی کومار، از تداوم همکاری‌های فرهنگی و تمویل پروژه‌های انکشافی آن کشور در افغانستان اطمینان داد. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا