اقتصاد

فصل کشت زعفران در کشور آغاز میگردد

کابل  13 سنبله باختر
وزارت زراعت، ابیاری و مالداری در اغاز فصل کاشت زعفران 280 تن پیاز زعفران را برای دهاقین در سراسر کشور توزیع می کند.
به گزارش آژانس باختر: از این مقدار پیاز زعفران 230 تن آن از سوی وزارت زراعت و 50 تن آن از سوی موسسات همکار بخشزراعت تهیه شده است. امسال 34 ولایت تحت پوشش مزارع زعفران می اید و در مجموع فعالیت های گسترده ای برای حاصل گیری خوب از مزارع صورت گرفته است.
برای عملی سازی طرح زعفران و توسعه ساحه کاشت این نبات وزارت زراعت قادر شده است در بخش های آموزشی، ایجاد لابراتوار ها و توزیع جواز معیاری امسال برنامه های گسترده ای طرح و تطبیق نماید.
  آموزش حدود 5000 نفر زعفران کار، آموزش 25 نفر جهت بسته بندی زعفران،  آموزش 12  در بخش لابراتوار جهت سنجش کیفیت زعفران، اعزام 4 گروه دهاقین به خارج از کشور جهت بازدید از مراکز بسته بندی و تولید زعفران و شریک سازی تجارب شان با دهاقین کاشت کننده از جمله فعالیت های امسال وزارت زراعت است.
در بخش های تخنیکی-  احداث لابراتوار کنترول و کیفیت، تجهیز سه مراکز پروسس، توزیع 50 پایه خشک کن اتومات، آغار کار بالای ایجاد تسهیلات جهت صادرات معیاری زعفران از فعالیت های وزارت زراعت است که برای ترویج زعفران صورت گرفته است.
همچنان امسال برای 9 شرکت بسته بندی کننده زعفران جواز (ISO)  توزیع خواهد شد تا زعفران را مطابق به استندرهای جهانی به خارج از کشور صادر نمایند.
میزان تولید زعفران در حال حاضر  5،3 تن است و به اساس طرح توسعه زعفران تا 5 سال اینده رقم  به 14 تن افزایش خواهد یافت. تخمین زده می شود که افغانستان با اراضی مساعد و اقلیم مناسبی که برای پرورش زعفران دارد، ظرفیت تولید سالانه 70 تن زعفران را دارد. در صورت رسیدن به این هدف در دراز مدت میتواند سالانه بیش از 200 میلیون دالر عاید از این بابت بدست بیاورد.
زعفران افغانستان از مرغوب ترین و با ذایقه ترین زعفران دنیا تشخیص شده است. به همین منظور وزارت زراعت در تلاش است تا ساحات کشت این نبات را توسعه داده و بدیلی برای کشت خشخاش سازد.
در کنار این همه وزارت زراعت در پی ایجاد کمیته ملی زعفران به منظور هماهنگی میان زعفران کاران و کمک به موقع به آنان است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا