اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۱۳اسد/ باختر

مردم ما در دو شب شب گذشته  با سر دادن نعرۀ ‹ الله اکبر› در نقاط مختلف کشور این پیام دادند که جنگ در افغانستان منطق شرعی و اصولی ندارد، باید از آن دوری کرد.

مفسر آژانس باختر می نگارد؛ نعرۀ ملکوتی الله اکبر در چند شب اخیر طنین انداز در چند شهر کشور بوده است، این در حالی است که در روز های اخیر کشوردر آتش یک جنگ پیچیده بیگانگان می سوزد، و این افغانان اند که در دو طرف قربانی می دهند، مگر دشمنان این کشور طبل خوشی می نوازند و پایکوبی می کنند.

دو شب قبل شهروندان هرات، ‌شب گذشته شهروندان کابل و جلال آباد و شهر های دیگر با سر دادن نعرۀ «الله اکبر» نفرت خود را از جنگ و برادر کشی وخشونت رو به افزایش که مخالفان مسلح عامل آن اند بیان داشتند، این نعره ها، نشانۀ  نفرت و انزجار مردم است که می گویند که جنگ دیگربس است، دیگر حرکت در مسیر منافع بیگانگان بس است و دیگر ابزار شدن برای منافع دشمنان کشور بس است.

نعره های الله اکبر این پیام را رسانید که دیگر مردم از جنگ خسته اند، دیگر به جنگ افروزان و ماجراجویان اجازه نمی دهند که همچنان قسی القلب باشند، مردم و نیروهای امنیتی ما را بکشند، این نعره ها، طغیانی از مخالفت و ایستادگی مردم با سیطره جویی هایی است که اجنبیان می خواهند در وجود گماشته گان شان بر این کشور تحمیل کنند.

نعرۀ الله اکبر، نعرۀ حق طالبانۀ مردم افغانستان است، نعرۀ ایستادگی در حفاظت از ارزش های دینی و مردمی است، ارزش هایی که دشمنان این کشور در صدد نابودی آن اند و گروه های مسلح مخالف ابزاری برای نابودی این ارزش ها اند.

گروه طالبان باید درک کرده باشند که نعرۀ طاغوت شکن الله اکبر نشانۀ نفرت و انزجار مردم در برابر خشونت و کشتار است که در مسیر منافع بیگانگان بر مردم ما تحمیل می شود، طالبان باید به این نعره ها گوش دهند و بیاموزند که با مردم در جنگ اند.

 در این جای شک نیست که طالبان واقعیتی از جامعه افغانی اند مگر آنان باید شیوه های مطرح کردن خود را به عنوان یک واقعیت بیاموزند، نباید حاکم شدن بر سرنوشت مردم با خشونت، بربریت و جنگ همراه باشد راه های زیادی است که می تواند واقعیت و موجودیت این گروه را در یک جامعه مردم سالار بیان کند، این راه در قوانین اسلامی و قوانین مدنی نشانی شده است، نباید دین و شریعت را وسیلۀ کرد و تحجر را برای حاکم شدن بر سرنوشت مردم ترجیح داد.

طالبان باید درک کنند که اختناق و زور نمی تواند، آیندۀ سیاسی را برای آنان رقم زند و اگر به راه رفته ادامه دهند، با واکنش های جدی تر و متفاوت تر مواجه خواهند شد زیرا مردم از کار، برنامه و گذشتۀ طالبان آگاه اند.

طالبان باید کار کرد و عملکرد شان را مطابق به خواست مردم که قطع کشتارافغانان و جلوگیری از تخریب بیشتر کشور است عیار کنند، آنان باید بپذیرند که  هر روز با واکنش های مردمی مواجه می شوند، خوب است که به خود آیند و خود را در آئینۀ قضاوت مردم نگاه کنند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا