سیاست

دولت افغانستان خبرمرگ ملامحمدعمررا تاییدکرد

کابل/ باختر/8 اسد
دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری کشور با نشربیانیه ای خبر مرگ ملامحمد عمر رهبرگروه طالبان را تایید کرده است.
دربیانیه ریاست جمهوری آمده است:" دولت افغانستان به اساس معلومات موثق مرگ ملامحمد عمر، رهبرطالبان را درماه حمل 1392 درپاکستان تایید می کند".
ساعتی پیش از انتشاراین بیانیه، ریاست عمومی امنیت ملی هم اعلام کرد که ملامحمد عمر رهبرگروه طالبان مرده است.
حسیب صدیقی سخنگوی این اداره گفت ملا محمد عمر دراپریل 2013 دریک بیمارستان درشهر کراچی پاکستان به شکل مرموزی درگذشته است.

صدیقی گفت:"ما رسما تایید می کنیم که اومرده است".

سخنگوی ریاست عمومی امنیت ملی گفت این اداره درگذشته نیز شک و تردیدهای خود را دراین مورد که ملا عمر زنده نیست با مردم شریک ساخته بود.
صدیقی می گوید خبرمرگ ملا عمر را منابع خارجی نیز تایید کرده اند.
خبر درگذشت و کشته شدن ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان درچند سال اخیربه شیوه های گوناگون مخابره شده اما این بار با برگزاری گفت و گوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان این خبر را رسانه های پاکستانی منتشر کردند.
رسانه های پاکستانی به قول قاری حمزه که خود را سخنگوی گروه محاذفدایی شاخه انشعاب شده گروه طالبان می داند گزارش کردند که ملا محمد عمر دوسال قبل توسط ملا اختر محمد منصوربه قتل رسیده است.
گروه طالبان تاکنون خبرمرگ رهبرشان را رد یا تکذیب نکرده اند. سخنگوی این گروه گفته است که دراین مورد بعد صحبت خواهد کرد.
ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان دربیش از یک دهه ازنظر ها دور بود و هرازگاهی با انتشار پیام هایی درمناسبت های ویژه حرف هایش را ازطریق وبسایت این گروه به پیروانش رسانده است.
دراین مدت ازملاعمر نه صدای منتشرشده نه هم تصویری؛ رسانه ها فقط دوبار صدایی که گفته می شد منصوب به وی بوده را منشتر کرده اند.
اوایل امسال بود که سخنگوی این گروه زندگی نامه ملا محمد عمر را در ایمیلی به پنج زبان دراختیار رسانه ها قرار داد.
مرگ ملاعمر و گفت وگوهای صلح خبرمرگ ملا محمد عمر درآستانه گفت و گوهای صلح دولت افغانستان با نمایندگان گروه طالبان منتشر می شود.
دولت افغانستان به این باور است که اکنون زمینه مذاکرات صلح بیشتر از گذشته مساعد شده و ازتمام گروه های مخالف مسلح دولت می خواهد با استفاده از این فرصت به گفت و گوهای صلح بپیوندند.
اکنون سناریوی جنگ و صلح درکشور اکنون وارد یک بخش جدید شده  ونبود رهبر گروه طالبان توان نظامی و جنگی این گروه را تضعیف کرده است.
گروه طالبان درحال حاضر در دوجبهه جنگ و صلح با حکومت درحال نبرد اند.
نمایندگان سیاسی این گروه درماه مبارک رمضان با هیات مذاکره کننده دولت افغانستان به صورت رو در رو دراسلام آباد دیدار کردند و قرار است دومین دورمذاکرات این هیئت فردا "روزجمعه" درپاکستان برگزار شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا