اقتصاد

بیش از یک صد هزار بوته عناب در لغمان کشت می شود

شهرمهترلام / ۸جدی /باختر
درختچه‌ عناب با برگ‌های کوچک و سبز رنگ در مناطق گرم‌سیر وجود دارد ومیوه آن کم یاب و با ارزش است.
در گذشته بوته‌های آن در بعضی ولایات کشور فقط به صورت وحشی و جنگلی می‌روید. چندسالی است که برای ساخت باغ‌ها و کشت بوته‌های آن وزارت زراعت کار می‌کند.
یکی از این ولایت‌ها که در آن بوته عناب وجود دارد، لغمان است. ریاست زراعت لغمان می‌گوید که در گذشته جنگل‌های عناب در آن ولایت موجود بود، امسال تلاش کرده‌اند تا بوته‌های آن را کشت کنند.
بر اساس آمار ریاست زراعت لغمان امسال در فارم تحقیقاتی و ترویجی داکتر عبدالوکیل‌خان بیش از ۱۰۰ هزار بوته عناب غرس کرده‌اند.
عبدالجمیل خوشحال رییس زراعت، آبیاری و مالداری لغمان می‌گوید «در باغ ترویجی عبدالوکیل‌خان انواع مختلفی از نباتات به منظور تولید و تحقیق غرس شده است، یکی از این تخم‌ها، عناب است  در جریان امسال بیش از ۱۰۰ هزار بوته عناب غرس کرده‌ایم، درختان زیتون، شفتالو، ناک، مالته، نارنج و پسته نیز در این فارم پرورش می شود که نتیجه عالی داده‌است.»
خوشحال گفت «عناب را به منظور منفعت اقتصادی و اجتماعی غرس می‌کنیم، چون برای حکومت و مردم پول بیاوریم، از واردات بیرونی جلوگیری کنیم و برای مردم ما زمینه‌ کار را مساعد کنیم، یکی از اهداف عمده بوته عناب، تولید عسل است، چون زنبور عسل از دانه‌های آن استفاده می‌کند. عناب به قیمت خوب در بازار جهانی خریداری می‌‎شود.»
رییس اداره زراعت لغمان می‌افزاید که تصمیم دارند این را در اطراف جاده عمومی کابل- ننگرهار و ولسوالی‌های لغمان غرس کنند و از آن حفاظت کنند.
«در نظر داریم اطراف جاده کابل، لغمان، ننگرهار، ولسوالی الیشنگ، الینگار، مکاتب، مساجد و دیگر اماکن عام‌المنفعه را از این بُته‌ها بشانیم و به ولایت‌های دیگر صادر کنیم، هم‌چنان از درخت‌چه‌های وحشی باقی مانده از سابق حفاظت می‌کنیم.»
از اهمیت غذایی دیگر عناب، ساخت جوس و مربا است که در کنار آن بوته های عناب در زمستان و تابستان سبز است . عناب دارای میزان بلند پروتین است و در سرسبزی محیط نیز نقش حیاتی دارد.
رییس اداره زراعت لغمان  می‌گوید که این باغ برای آموزش دهقانان، محصلان زراعت و مکان تفریحی برای مردم ساخته شده است.
عناب برای درمان بی‌خوابی و اضطراب، درمان کبد، لاغری و کاهش وزن، افزایش رشد موها، پیش‌گیری از سرماخوردگی، پاک‌سازی خون و پوست مفید است و دارای خاصیت ضد پیری است.
روح‌الله درویش یک‌تن از آگاهان امور زراعت که در این باغ مصروف کار است می‌گوید.
«درخت عناب یا بیره در مقابل بی‌آبی خیلی مقاوم است، در گذشته منحیث نهال وحشی شناخته می‌شد، حالا ما به صورت منظم آن را ترویج می‌کنیم.»
بوته های غرس شده عناب یا بیره در همکاری برنامه ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت و سازمان غذایی جهان کشت شده است.
باغ ترویجی عبدالوکیل‌خان بر مسیر جاده لغمان- ننگرهار در ساحه هشتاد و هفت جریب زمین ساخته شده است.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا