سیاست

محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور در مراسم سال‌یاد شهید وحدت ملی عبدالعلی مزاری: دردهای ما از گذشته، باید سد راه برای حال و آینده نشود

کابل  23 حوت باختر
محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان امروز در مراسم بزرگداشت از بیست و سومین سالگرد شهادت شهید وحدت ملی عبدالعلی مزاری، اشتراک و سخنرانی کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعتاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر ، در این مراسم که در قصر سلام‌خانۀ ارگ برگزار گردیده بود، رئیس‌جمهور با ابراز تسلیت بخاطر شهادت استاد مزاری، شهدای ۲۴ حوت هرات، شهدای نهضت مشروطه‌خواهی و شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، گفت: اگر استبداد یک طرف تاریخ ماست، آزادی‌خواهی دوام‌دار در طول ۱۴۰ سال، طرف دیگر قضیه است.
وی افزود: به ارگ، خانۀ تمام اقوام برادر و برابر افغانستان خوش آمدید. ارگ، خانۀ مردم بوده و هر افغان با افغان دیگر برابر است.
رئیس‌جمهور گفت که ارگ ریاست جمهوری، نه مقر استبداد است و نه هم به کدام شخص تعلق دارد، این خانه متعلق به تمام مردم افغانستان است.
رئیس‌جمهور گفت: حکومت وحدت ملی بخاطری ایجاد شده که نقطۀ وصل باشد، نه نقطۀ فصل. فصل تفرقه تمام شده است، فصل‌های کتاب وحدت ملی، هم‌گرایی و ارادۀ محکم ما برای تطبیق قانون اساسی آغاز شده است.
محمد اشرف غنی خاطرنشان کرد که در این فصل، وظیفۀ حکومت وحدت ملی، محافظت حقوق تمام مردم افغانستان بخصوص زنان با شهامت این کشور می‌باشد.
رئیس‌جمهور کشور گفت که امروز هیچ کسی گفته نمی‌تواند که از نگاه قوۀ بشری هزاره‌جات را به گذشته رجعت دهد، زیرا آن روزها گذشته است.
وی از استاد دانش بخاطر اینکه تجلیل مراسم یادبود از شهید مزاری را به تحلیل مبدل کرد، تشکر نمودو، گفت: تجلیلی که مبنایش تحلیل باشد، به تجلیل دوام‌دار مبدل می‌شود و شما استاد مزاری شهید را دوباره به نسل‌های جدید افغانستان از یک زاویۀ خاص معرفی کردید.
وی همچنان از تلاش‌های محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح نیز تشکر کرده، گفت که نقش شما را مورخین آیندۀ افغانستان با عدالت بررسی خواهند کرد و شما از امتحان تاریخ با موفقیت بدر خواهید آمد.
رئیس‌جمهور ضمن تشکر از داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، گفت که حکومت وحدت ملی خواست و ضرورت زمان است و امید است ملت افغانستان بدانند که این حکومت اساس صلح، ثبات و رفاه را تعقیب می‌کند.
رئیس‌جمهور گفت که آغوش سیاسی ما باید بزرگ باشد، نه محدود. هر قدر خود را محدودتر بسازیم، به همان اندازه امکانات افغانستان را محدود می‌سازیم. ما با مفکورۀ بزرگ شروع کردیم که چگونه آلام و بحران‌های سیاسی افغانستان را حل کنیم، نه اینکه آن را بیشتر بسازیم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: یک نظام مردم‌سالار که به ارادۀ مردم و بر اساس انتخابات شفاف و آزاد به گونۀ دوم‌دار به وجود می‌آید، ضامن وحدت ملی و عدالت اجتماعی ما است.
وی گفت: امید است که انتخابات ۱۳۹۷ ولسی‌جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها و ۱۳۹۸ ریاست‌جمهوری، وسیلۀ یک گفتمان ملی و تعیین راه آیندۀ ما به اساس قانون اساسی  و خواسته های مردم باشد.  
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دیدگاه ما این است که محدودیت‌ها، میراث‌های بد و مشکلات و دردهای را که گرفته ایم، ختم کنیم و چیزی را به میراث بگذاریم که به اساس آن مردم ما در مطابقت به قانون اساسی، وحدت ملی و عدالت اجتماعی را بیاورد.
رئیس‌جمهور کشور گفت که زندان جغرافیای مرکزی در حال شکستن است و هیچ قدرتی بعد از این نخواهد توانست که افغانستان مرکزی را دوباره به زندان جغرافیایی مبدل کند.
رئیس‌جمهور با اشاره بر اینکه یک اقتصاد متحول بخاطر آوردن عدالت اقتصادی مهم است، گفت که ما باید سرمایۀ فزیکی خود را به سرمایه مالی و اقتصادی مبدل کنیم.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما باید به اهدافی که وضعیت را به صورت اساسی تغییر می‌دهد، تمرکز نماییم. وی افزود که استقلال قوۀ قضایی ما به معنی این است که حاکمیت قانون فراهم می‌شود.
رئیس‌جمهور کشور در قسمت ملت‌سازی، گفت که ما ضرورت به درک تحلیلی از گذشته داریم، اما تکرار گذشته را اجازه داده نمی‌توانیم. دردهای ما از گذشته باید سد راه ما برای حال و آینده نشود. وی تصریح کرد که استفاده از حال، ضرورت به گفتمان عظیم اجتماعی دارد و هم‌گرایی ما به معنی این است که ما آیندۀ مشترک داریم.
محمد اشرف غنی گفت: ضرور است که این دیدگاه را داشته باشیم که آینده این خاک مقدس با خون و جهاد کمایی شده که به تمام مردم افغانستان به صورت مساوی تعلق دارد و باور به آینده ما را حوصله می‌بخشد.
وی در اخیر سخنانش تصریح کرد: بزرگترین مسئولیت ما این است که فقر و بی‌عدالتی را به صورت اساسی پایان دهیم. وی افزود ما افغان‌ها زمانی که به ارادۀ واحد تصمیم بگیریم، هیچ کاری برای ما غیر ممکن نیست. 
در این مراسم، استاد سرور دانش معاون دوم رئیس‌جمهور در صحبت هایش، گفت که امروز تجلیل از شهید مزاری و فیض محمد کاتب هزاره و امیر الکلام امیر علی شیر نوایی در ارگ ریاست‌جمهوری و ضرب مدال رسمی دولتی به نام کاتب و نوایی و اعطای لقب شهید وحدت ملی به استاد مزاری، نشانۀ از احترام ارگ به عنوان مرکز اقتدار سیاسی افغانستان، به اقوام کشور و شخصیت‌های ملی افغانستان است.
وی افزود: شهید مزاری عدالت را صرف به صورت ذهنی و انتزاعی مطرح نمی‌کرد بلکه برای رسیدن به عدالت، راهکارها و طرح‌های عملی متعدد را ارائه می‌نمود.
دانش خاطرنشان کرد: در مورد انکشاف متوازن در مناطق مختلف کشور کارهایی انجام شده و کارهای بزرگی هم در راه است.
معاون دوم رئیس‌جمهور گفت که شهید مزاری می‌خواست هزاره بودن جرم نباشد و مذهب شیعه قاچاق نباشد. او می‌خواست اوزبیک بودن طعنه نباشد و بلوچ بودن مجازات نداشته باشد. امروز علی‌رغم وجود پارۀ از مشکلات، همه این آرزوها برآورده شده و همه این هویت‌ها تثبیت گردیده که نا ممکن است محو گردد.
وی تصریح کرد که هویت کلان ملی و خرده هویت‌های قومی با هم هیچ تعارض و تضادی ندارد. همه اقوام این کشور با حفظ هویت قومی خود، جزئی از هویت کلان ملی افغانستان هستند و در طول تاریخ نیز چنین بوده اند.
در این مراسم، داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی نیز صحبت کرده گفت که امروز یاد وخاطره شهدای کشور به خصوص استاد مزاری را به عنوان یک رهبر با استقامت، با عزم و ارادۀ متین گرامی می‌داریم.
وی افزود که تحقق آرمان‌های شهدا تلاش و زحمت پیگیر نسلی را درقبال خواهد داشت که در عمل پیاده شود.
رئیس اجرائیه تصریح کرد که باید از شهدای با نام و نشان و گم‌نام بخصوص نیروهای امنیتی و دفاعی ما که درگوشه های این کشور از عزت و آزادی، استقلال و نوامیس ملی کشور دفاع کردند و به شهادت رسیده اند، باید از آنان قدردانی و ستایش بعمل آید.
همچنان در این مراسم، استاد محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح، فیض الله ذکی وزیر کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین، سید سعادت منصور نادری وزیر شهرسازی و مسکن، سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان و نمایندۀ شورای سرتاسری هزاره های اهل سنت افغانستان در رابطه به ابعاد مختلف شخصیت شهید وحدت ملی عبدالعلی مزاری، به تفصیل صحبت کردند.  نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا