جامعه

یکصدوسی هزار در پروان از آب آشامیدنی محروم اند

چاریکار/ باختر/ 11/ جوزا
یک صدوسی هزار باشنده چاریکارازنبود آب آشامیدنی رنج میبرند.
به گفته مسئولان امور، اکثراین باشندگان به خاطر رفع مشکل شان از آب کانال پروژه آبیاری که ازاین شهر عبور کرده و آب آن کاملاً غیر صحی بوده ، استفاده میکنند.
عدم دسترسی به آب صحی دراین شهر همه روزه زندگی مردم را تهدید نموده و باعث شیوع امراض گوناگون درسطح این ولایت میشود.
عبدالقهار جهیش یک تن از باشند گان شهر چاریکار گفت که اکثر بیماری ها دراین ولایت ناشی از استفاده آب غیر صحی و ملوث است و ما ناگزیر از آب نهر که آلوده با کثافات و میکروب است استفاده میکنیم .
داکتر سید حسن سیرمسئول بخش امراض ساری ریاست صحت عامه پروان میگوید آب نهر که اکثر باشندگان این شهر ازآن استفاده میکنند برای نوشیدن ، پخت و پز وشست وشوقابل استفاده نمی باشد.
وی علاوه کرد ، آب های که سرباز حاوی میکروب ها و انتانات است که توسط خاک و باد داخل آب شده آب را آلوده ساخته است.
وی اضافه کرد که چشمه جاری درتپه گلغندی یگانه منبع آب صحی قابل استفاده از طرف صحت عامه شهر چاریکار شناخته شده و بقیه آب های جاری این شهر آلوده و غیر قابل استفاده میباشد.
به گفته منبع، نبود آب آشامیدنی صحی باعث امراض مختلف چون اسهالات وکولرا میشود.
سیرافزود: روزانه بیشتر از ده ها تن از اثر استفاده آب های غیر صحی به شفاخانه ملکی شهر چاریکار مراجعه نموده که بیشتر آنان اطفال زیر سن پنج سال میباشد برخی ازاین مریضان بستری شده و برای شان ادویه و تعلیمات صحی داده میشود.
داکتر سید حسن سیر در مورد پیشگیری و توصیه های طبی درمورد استفاده از آب آشامیدنی گفت که ما درسطح شفاخانه ها و کلینیک ها و همچنان مکتب ها و مدرسه ها پروگرام های آگاهی دهی را به مردم ازطریق نهادهای خارجی درارتباط به آب صحی روی دست داشتیم .
همچنان توسط چاپ پوستر ها و اطلاعیه ها برای شهروندان خود مساعی به خرچ داده ایم .
درهمین حال محمد قسیم پروانی آمر عمومی آبرسانی شهر چاریکار به آژانس باختر گفت که درشهر چاریکار منابع آب صحی که بتواند مشکلات شهروندان را مرفوع کند ، وجود ندارد.
وی درمورد امکانات خدمات آبرسانی صحی به باشند گان این شهر گفت: آمریت آبرسانی تنها چها رچاه دراختیار دارد که توسط تیم پی آر تی حفر شده و ساحات محدود این شهر از آب چاه ها استفاده مینمایند که به هیچ وجه نیاز مندی باشندگان را مرفوع ساخته نمیتواند.
وی افزود درآینده نزدیک آمریت عمومی آبرسانی ، پروژه انتقال آب را از ولسوالی سالنگ که درچهل کیلومتری این شهر موقعیت دارد ، آغاز میکند که منابع مالی این پروژه توسط کشور هند به هزینه هشت ملیون دالر امریکایی مساعدت شده است با تکمیل شدن این پروژه و انتقال آب ذریعه پایپ به شهرچاریکار که سروی، طرح و دیزان آن هژده ماه زمان می برد درحدود 90 درصد مشکلات ناشی از آب صحی آشامیدنی شهروندان شهر چاریکار مرفوع خواهد شد. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا