سیاست

محمد اشرف غنی: مردم ما باورمند به نظام مردم سالار، مستحکم و افغانستان شمول اند

کابل باختر 15 ثور
محمداشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان امروز با نمایندگان نهادهای علمی و اکادمیک، نویسندگان، شعرا، اتحادیه حقوق دانان و ورزشکاران در لویه جرگه مشورتی صلح، دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این دیدار که در ارگ انجام شد، داکتر ضیا رفعت به نمایندگی از نهادهای علمی و اکادمیک، دلاور نذیر زوی به نمایندگی از نویسندگان و شعرا، نجلا راحل به نمایندگی از وکلای مدافع و احمد بشیر ترکی به نمایندگی از ورزشکاران صحبت کردند.
آنان تدویر موفقانۀ لویه جرگه مشورتی صلح را به رییس جمهور و مردم افغانستان تبریک گفتند و خواست ها و پیشنهاد های شان را در خصوص توجه به بهبود وضعیت تحصیلات عالی، فراهم آوری زمینه های فعالیت های پژوهشی، توجه به ترفیع استادان، استقلال اکادمیک، انکشاف متوازن پوهنتون ها، استقلال مالی پوهنتون ها و رفع مشکل بی سرپناهی استادان بیان داشتند.
همچنان سخنرانان مذکور، خواستار توجه به نویسندگان و شعرا، ضرب نشان های دولتی و ایجاد جایزه ها برای نویسندگان و شعرایی که در خصوص صلح تلاش می کنند، ایجاد صندوق مالی، حمایت از آثار نویسندگان و تداوم سمینارها برای معرفی شخصیت های علمی و فرهنگی، تدویر کنفرانس ها به مناسبت صدمین سالروز استرداد استقلال کشور، صدور پاسپورت های خدمت به وزرشکاران و رفع مشکل لایحه دولتی ورزشکاران، شدند.
آنان از اصلاحات اداری، عدلی و قضایی، حاکمیت قانون، مبارزه با فساد و برنامه های زیربنایی و اقتصادی حکومت حمایت خویش را ابراز کردند و همچنان خاطرنشان کردند: کمیتۀ ملی المپیک یک کمیسیون را به نام صلح و ورزش ایجاد کرده است که این نشانۀ اشتیاق بی صبرانه ورزشکاران برای صلح است.
رییس جمهور کشور پس از شنیدن صحبت های آنان، گفت که نقطۀ کلیدی جرگه مشورتی صلح این بود که شعور سیاسی افغان ها حد و حدود ندارد، وحدت ملی ما خدشه دار نمی شود و مردم ما باورمند به نظام مردم سالار، مستحکم و افغانستان شمول اند.
وی افزود که مملکت به ملت تعلق دارد، نه به اقلیت و تنها به اساس ارادۀ مردم و انتخابات آزاد و شفاف اقتدار تبدیل می شود.
رییس جمهور گفت که در پنج ماه آینده ۶۰ میلیون دالر در زیربناهای پوهنتون ها به مصرف خواهد رسید و برنامۀ منسجم برای این نهادی علمی و اکادمیک روی دست است و باید پوهنتون ها زیربناهای اساسی داشته باشند.
محمد اشرف غنی خاطرنشان کرد که استادان و محصلان باید اقتصاد محور و پوهنتون ها تولیدی باشند و مهمترین تولید آن تولید فکر است. وی افزود که استقلال اکادمیک ضروری است، اما چارچوب حکومتداری مشارکتی باید واضح باشد.
رییس جمهور با تاکید گفت که نیاز واضح است تا نوع حکومتداری ما در پوهنتون ها تغییر کند و دانش واضح اقتصادی افغانستان و ضرورت پوهنتون ها در توسعه اقتصادی کشور باید به میان آید. وی گفت که ما می خواهیم نویسندگان در روندهای ملی سهیم شوند و نباید شما سانسور شوید و کسی برای تان جهت تعیین کند.
رییس جمهور در مورد ابعاد آزادی گفت که آزادی تنها شمشیر نیست، بلکه استقلال فکری، اقتصادی، امنیتی و سیاسی نیز ضرور است و یک بخش استقلال، هماهنگی و زندگی ما با دیگران می باشد، زیرا آینده افغانستان به ارتباطات تعلق دارد و کشور ما در حال مبدل شدن به چهارراه همکاری های منطقه یی است.
رییس جمهور کشور با اشاره بر اینکه از ظرفیت وکلای مدافع استفاده صورت می گیرد، گفت که در چهار و نیم سال گذشته چهارصد قانون و مقرره تصویب شده است و چیزیکه می خواهیم میراث دومدار باشد، استقلال عدلی و قضایی است.
رییس جمهور، ورزشکاران را سفرای صلح خطاب کرد و دستآوردهای آنان را مورد ستایش قرار داد و گفت که در ۲۲ ولایت کشور مانند قصر سلام خانه، قصرها اعمار می شود که نه تنها محل مجالس و نشست ها خواهد بود، بلکه به حیث مجتمع های ورزشی نیز از آن ها استفاده صورت خواهد گرفت.#احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا