اخبارTOPگزارش ها

سخنگوی طالبان به ادامه مذاکرات در داخل افغانستان تمایل نشان داد

کابل/ اول جدی/ باختر

بعد ازآن که دولت افغانستان خواستار ادامۀ مذاکرات میان هیئت  جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در داخل کشور شد،طالبان به این فراخوان چراغ سبزنشان داده اند.

گزارشگرآژانس باخترمی نگارد؛ چندی پیش محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان در یکی از جلسات کابینه گفت«  ترجیح می‌دهد دور بعدی مذاکرات صلح با گروه طالبان در داخل این کشور برگزار شود.»

به تعقیب این درخواست رییس جمهوری، صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری به قول از محمد اشرف غنی در تویتی نوشت« حکومت افغانستان آمادۀ مذاکره در هر منطقه افغانستان است… هم زیر خیمه و هم در سردی.

 وقت آن نیست که هوتل‌های مجلل (دوحه) پیش‌شرط همه گذاشته شود. ضروری است که همه مردم ببینند که مذاکرات چگونه انجام می‌شود؟ روی کدام موضوعات تمرکز می‌شود و چرا؟»

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری هم پیشنهاد کرد که مراحل باقی‌مانده مذاکرات بین هیئت‌های دولت و طالبان در داخل افغانستان پیش برده شود.

حمدالله محب گفته است « دولت ترجیح خاصی در مورد مکان مذاکرات در داخل کشور ندارد و آماده است که در هر منطقه‌ یی که طالبان پیشنهاد کنند، به‌شمول ساخت تأسیسات آمادگی لازم را بگیرد و گفت ‌وگوها را به پیش ببرد».

به باور مشاور امنیت ملی« با پیش‌برد مذاکرات در داخل کشور ساحۀ امنیتی ویژه و قابل اعتماد برای همه و زمینۀ نظارت و اعمال مالکیت برای مردم در روند صلح فراهم می‌شود».

مشاور امنیت ملی تأکید کرد که با پیش‌برد مذاکرات در داخل کشور، مذاکره‌ کنندگان از خواست‌ها و مطالبات مردم بهتر آگاه می‌شوند و از مصارف اضافی جلوگیری خواهد شد. همچنان از دید محب، با ادامۀ مذاکرات در داخل افغانستان،مذاکرات میان افغانان از تاثیر پذیری بیگانگان در امان خواهد بود.

  به تعقیب این فراخوان، سخنگوی طالبان گفته است:این گروه برای برگزاری مذاکرات با دولت افغانستان در خاک این کشور تمایل دارد اما در حال حاضر اعتماد لازم برای انتقال محل مذاکرات وجود ندارد.

«ذبیح‌الله مجاهد» گفته است: تعیین محل مذاکرات از صلاحیت‌های تیم‌های مذاکره‌کننده است، طالبان برای برگزاری مذاکرات در افغانستان تمایل دارند اما پیش از آن باید اعتماد به وجود آید.

ذبیح اله مجاهد به شبکۀ اینترنتی خپلواک گفته است « در حال حاضر سران این گروه داخل افغانستان مصوون نیستند و در صورت ناکامی مذاکرات تضمینی برای حفاظت از جان اعضای مذاکره ‌کننده این گروه وجود ندارد.»

وی افزود که با این حال بعید نیست که در آینده مذاکرات در داخل افغانستان ادامه یابد و توافقات کلیدی در خاک کشور صورت گیرد.

مگر آگاهان سیاسی گفته اند که دولت افغانستان تمام نگرانی های طالبان را حل کرده است اگر به گفته های رییس جمهوری و هم به گفتۀ مشاور امنیت ملی او توجه شود،دولت افغانستان برادامۀ مذاکرات در ساحات تحت نفوذ خود تاکید ندارد،بل انتخاب محل برگزاری مذاکرات را به جانب مقابل واگذار شده است، حتا مناطق تحت کنترول این گروه می تواند محل برگزاری گفت وگو ها باشد، مهم برگزاری انتخابات در داخل افغانستان و دور از مداخله بیرونی است. کافی است طالبان شجاعت نشان دهند و با ادامۀ مذاکرات در داخل کشور موافقه کنند، واضح است که هم طالبان و هم حکومت افغانستان با رعایت معیار و فرهنگ افغانی و معیار های جهانی از هیئت های گفت وگو کننده همچون میزبان استقبال و حمایت می کنند. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا