سیاست

دو دیدگاه متفاوت ! مردم برادامه آتش بس و طالبان بر ادامه جنگ تاکید دارند.

کابل/ 7  جوزا / باختر
در حالی که گروه طالبان تمدید آتش‌بس در افغانستان رد کرده اند، شورای امنیت ملی و کمیسیون حقوق بشر افغانستان  خواستار استمرار آن شده اند.
انفاذ آتش بس سه روزه در افغانستان با آن برای یک مدت کوتاه بود مگر برای مردم زمینه آن را مساعد کرد که حداقل برای چند روز محدود بتوانند  دور از باروت،انتحار و انفجار زندگی کنند.
در این سه روز ارقام تلفات انسانی ناشی از جنگ و حوادث هراس افگنانه به حداقل آن رسید و این یک نوید خوب برای مردم و انسجام برای آینده سیاسی کشور بود.
مگر طالبان برعکس خواست دولت و مردم افغانستان و برخلاف فراخوان جامعه جهانی،تاکید داشته اند که آتش بس در کشور را تمدید نمی کنند
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، درخواست مسوولان دولت افغانستان برای تمدید آتش‌بس، رد کرد و گفت که بحث در مورد آتش‌بس دایمی موضوع مذاکرات بین‌ افغانان در آینده است و آتش‌بس سه روزه به مناسبت عید فطر اعلام شده بود.
اما جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان از طالبان خواسته است  که خشونت‌ها را متوقف و آتش‌بس را ادامه دهند.
به گفته فیصل: حکومت توقع دارد تا خشونت‌ها متوقف شود و آتش‌بس با طالبان پس از روزهای عید نیز ادامه یابد.
او تاکید دارد ادامۀ آتش‌بس مهم است و حکومت حاضر است که این آتش‌بس را تمدید کند و ادامۀ آتش‌بس سبب می‌شود که هم روند رهایی زندانیان خوب به پیش برود و هم گفت‌وگوهای مستقیم صلح به زودترین فرصت آغاز شود.
به گفته فیصل گفت‌وگوها میان افغانان ، آتش‌بس و رهایی زندانیان با هم مرتبط ‌اند و همه باید هم‌زمان به پیش برده شود.
سخنگوی شورای امنیت ملی می‌گوید که حکومت ۹۰۰ زندانی طالبان را تا پایان روز سه شنبه ششم جوزا از زندان‌های بگرام، پلچرخی و زندان‌های دیگر آزاد کرده است و شمار دیگری هم آزاد خواهند شد.
در این حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز از طرف‌های درگیر جنگ در کشور خواسته است که آتش‌بس را تمدید کنند و زمینه برای آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان فراهم کنند.
این کمیسیون با نشر خبرنامه‌یی گفته است که طرف‌های درگیر جنگ در برابر حفظ جان و امنیت شهروندان مسوول‌ هستند و نیاز است تا آتش‌بس تمدید شود.
در خبرنامه این نهاد آمده است«کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خواستار تمدید و استمرار آتش‌بس و فراهم‌سازی زمینه برای آغاز مذاکره میان افغانان، صلح و ختم جنگ است. تا کاهش خشونت‌ به حفظ جان و امنیت منجر شود و امکان دست‌یابی آنان به حقوق بشری‌شان افزایش یابد».
به همین ترتیب امریکا، کانادا، المان بریتانیا ، سازمان ملل و شمار دیگری از کشور ها و سازمان های بین المللی خواستار ادامه آتش بس و کاهش خشونت ها در افغانستان شده اند. تحلیل سیاسی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا