سیاست

مقام های امریکایی: قرارداد امنیتی و دفاعی باید بزودی امضأ شود

واشنگتن/منابع خبری بین المللی/باختر/30قوس
مقام های بلند رتبه نظامی و ملکی ایالات متحده امریکا یک بار دیگر بر امضأ هر چه زودتر قرارداد امنیتی و دفاعی بین امریکا و افغانستان، تاکید کردند.
چک هیگل وزیر دفاع و جنرال مارتین دیمپسی لوی درستیزی نیرو های مسلح این کشور در آخرین نشست خبری سال روان میلادی شان در پنتاگون از رهبران افغان خواستند تا این سند را به زود ترین فرصت ممکن امضأ کنند.
وزیر دفاع امریکا گفت: امضأ قرارداد برای مقامات امریکایی و متحدین آن این امکان را مساعد می سازد که در طرح پلان ها و تعین شمار عساکر خود که بعد از سال 2014 میلادی در افغانستان باقی می مانند، فرصت کافی داشته باشند.
چک هیگل افزود، امریکا تاکنون در افغانستان در جنگ بوده و وزارت دفاع تمرکزش بر این جنگ را ادامه می دهد.
هر چند جنرال مارتین دیمپسی، لوی درستیزی نیرو های مسلح امریکا به سوالی که ادعا می شود، نیرو های امنیتی افغان با طالبان محلی در یک بخش ولایت هلمند به آتش بس موافقه کرده اند، مستقیماً جواب نداد اما گفت همین دلیل است که ما به امضاء قرارداد امنیتی نیاز داریم، زیرا تعادل وابسته به آن است، هر قدر این مساله به تاخیر می افتد، به همان اندازه نزد باشنده های ولسوالی سنگین ولایت هلمند این سوال ایجاد می شود که آیا ما در کنار آنها هستیم و تقویت نیرو های افغان ادامه می یابد تا بتوانند جلو نفوذ طالبان را بگیرند.
جنرال دیمپسی اضافه کرد، نیرو های افغان تقویت یافته اند و تقریباً در تمام مناطق بر طالبان دست بالا دارند. اما آنها در بخش های لوژستیکی، استخبارات، مشوره نظامی و ترانسپورت نیاز به کمک دارند.
به گفته لوی درستیز نیرو های مسلح امریکا، پیشرفت در این عرصه ها قوای افغان را به یک نیروی قوی و با ثبات نظامی مبدل می سازد.
لوی درستیز نیرو های مسلح امریکا در ادامه صحبت اش گفت، نیرو های امنیتی افغان تا اکنون در آن مرحلهء که بالای خود اعتماد داشته باشند، نه رسیده اند.
مارتین دیمپسی اضافه کرد یگانه چیزی که آنها کمبود دارند، اعتماد است که با اطمینان کامل می توان گفت، آنها این اعتماد را با امضاء قرارداد امنیتی بدست خواهند آورد.
حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان می گوید، این سند زمانی امضأ خواهد شد که امریکا شرایط افغانستان را عملی کند.
رییس جمهور کرزی گفته است، امریکا عملیات بر خانه های افغانان را متوقف نماید و راه را برای گفتگو های عملی صلح با طالبان هموار سازد.
همزمان با این، ماری هارف معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا در یک نشست خبری که در همان روز در واشنگتن برگزار گردید، در پاسخ به سوال یک خبرنگار که گزارش ها می گویند، امریکا شرایط رییس جمهور افغانستان را پذیرفته است، گفت یکبار دیگر چیزی را که ما به تکرار گفته ایم، می گویم که رییس جمهور افغانستان هر چه زود تر این سند را امضاء کند. ما فکر می کنیم که امضاء آن مهم است.
زیرا این موضوع به مردم به گونهء اطمینان می دهد و هم ما، ناتو و دیگران بتوانیم به نوبهء خود، پلان های ما را آماده سازیم. در این مورد چیزی نوی نداریم. این موقف ماست و در آن کدام تغییری به میان نیامده است.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا