سیاست

تلاش برای ایجاد یک نصاب جدید تعلیمی در مکاتب خیبرپشتونخواه دسیسه تازه خشونت علیه مردم افغانستان

تفسیر برخبر :
کابل باختر 14 سنبله
مقامات در ایالت خیبر پشتونخواه در پاکستان میگویند که حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان و جماعت اسلامی به رهبری مولانا فضل الرحمن تاکید دارند تا نصاب درسی مکاتب آن ایالت محتوای جهادی ونظامی داشته باشد .
به گزارش آژانس باختر به قول از مطبوعات محلی در ایالت خیبر پشتونخواه خبر میدهد، عمران خان رهبر تحریک انصاف و مولوی فضل الرحمن رهبر  جماعت اسلامی  پاکستان در تلاش اند تا نصاب درسی مکاتب این ایالت محتوای  جنگی، نظامی و جهادی داشته باشد.
در اواخر دهه هفتاد میلادی زمانیکه ارتش سرخ به افغانستان لشکر کشید استخبارات پاکستان با تغییرات در نصاب درسی مکاتب صوبه سرحد آن وقت  که اکنون خیبرپشتونخواه نام گرفته توانستند توجه شماری زیادی از نوجوانان وجوانان شامل درمکاتب ایالت یادشده را به سوی افغانستان معطوف سازند.
حساسیت در برابر تجاوز ارتش سرخ بر افغانستان، ترویج اندیشه کمونیزم در منطقه و حس استقلال طلبی در میان افغانها  زمینه آن را مساعد ساخت که تبلیغات سازمان های استخباراتی پاکستان موثر تمام شد و هزاران دانشجو افغان و صوبه سرحد به سوی مدارس دینی رخ نمایند مدارس که از سوی استخبارات نظامی پاکستان ایجاد، تمویل و تجهیز میشد  و در نهایت  از طلاب این مدارس برای تحقق برنامه های ای اس ای در قبال افغانستان استفاده شد .
بعد از پیروزی  مجاهدین  در افغانستان  دیگر اندیشه جهاد در افغانستان گرمی خود را  از دست  داد و این  امر سبب شد تا مسوولان نهادهای آموزشی درایالت خیبر پشتونخواه نسبت به نصاب تعلیمی درمکاتب آن ایالت تجدید نظر نمایند . با وجود برخی تعدیلات و تغییرات در نصاب درسی مکاتب این ایالت نصاب درس قبلی که در آن پیروزی در افغانستان، ایجاد به اصطلاح یک حکومت ناب اسلامی دراین کشور و نقش پاکستان در ایجاد چنین تشکیلات تدریس میشد در مناطق قبایلی خیبرپشتونخواه حفظ  گردید .
اکنون که از پیروزی مجاهدین وختم جهاد درافغانستان دو دهه سپری میشود برخی از حلق های معین سیاسی و مذهبی  در پاکستان میخواهند به بهانه حضور نیروهای خارجی، جهاد خود ساخته در افغانستان را گسترش دهند، یکی از این  چهره عمران خان رئیس تحریک انصاف پاکستان است . وی که از کرکت بازان پاکستانی بشمار میرود با یک یهودی انگلیسی تبار ازدواج نموده سالها درغرب به زندگی شاهانه و تفریح پرداخته نه تنها که دررابطه به وضعیت  و احکام اسلامی  آگاهی چندان ندارد  بل از محیط و ماحول خود نیز آگاه نیست . با وجود آنکه زندگی مشترک  او با یک غیر مسلمان سپری میشود، مگر در رابطه به افغانستان دید بنیاد گرایی دارد. او چندی قبل فتوا جهاد در افغانستان را داد  و طالبان  را گوشزد نمود  که عملکرد آنها  در افغانستان  جایز و در پاکستان نا جایز است.
گفته میشود که او یک مرکز تداوی سرطان را در زادگاه خود پنجاب ایجاد نموده هرگاه بر مصارف و امکانات شفاخانه دقت شود مشکل است قبول کرد که عمران خان هزینه آن را تمویل نماید. آگاهان سیاسی  به این باور اند که مرکز صحی ایجاد شده یک مرکز  استخباراتی است که در پاکستان فعالیت دارد .
این بار عمران خان  به فکر گسترش  جهاد خود ساخته است و با استفاده از نفوذ سیاسی که در انتخابات اخیر در ایالت خیبرپشتونخواه بدست آورده در صدد تغییر نصاب درسی این ایالت است .
نصاب که عمران خان در مشارکت دوست اش مولانا فضل الرحمن میخواهد  آنرا بر مکاتب ایالت خیبر پشتونخواه تحمیل کند محتوایی زشتی قومی ومذهبی دارد  و عکس و تصاویر زننده از اسلحه گرفته تا کشتار مردمان  دیگر در آن  جا داده خواهد شد تا به این ترتیب برای جوانان و نوجوانان این ایالت پاکستان که محروم ترین و فقیر ترین مردم پاکستان درآن زندگی می نمایند انگیزه کاذب جهاد در افغانستان  پیدا شود ومشکلات دراین کشور  برای سالهای متمادی ادامه  یابد.
درحال که نصاب درسی در ایالت پنجاب پاکستان جائیکه خانه و کاشانه و شفاخانه عمران موقعیت دارد از تکنالوژی معاصر بهره گرفته تا جوانان  لاهوری و پنجابی استعداد و دانش را رشد دهند و در آخر برای رفاه پاکستان  کار نمایند  در حالیکه با تطبیق نصاب درسی درخیبر پشتونخواه خشونت و آدم کشی ترویج میشود تا این ایالت برای سالهای دیگر به بهانه علاقه غیر مرکز و پناهگاه تروریستان و مرکز داد و ستد و قاچاق موادمخدر باشد ومردم در گمراهی زند گی نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا