سیاست

صد تاجر افغان در چابهار سرمایه گذاری کرده اند

کابل باختر17 جدی
داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان به روز چهارشنبه بعداز بازدید تاسیسات بندر چابهار و استماع گزارش توضیحی مسوولین آن بندر به دانشگاه آزاد اسلامی در چابهار رفت و در مجلسی که برای استقبال از رئیس اجرائیه و هیئت همراه ترتیب شده بود اشتراک نمود. در این نشست بعد از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرودملی هردو کشور٬ حامد علی مبارکی مسوول منطقه آزاد چابهار صحبت نمود.
حامدعلی مبارکی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، تشریف آوری رئيس اجرائیه و مهمانان را خیرمقدم گفت و حضور رئيس اجرائیه را در استان سیستان و بلوچستان فرصتی برای رشد٬ توسعه روابط اقتصادی٬ فرهنگی و گامی به سوی ثبات منطقه دانست. مبارکی در صحبتهای خویش افزود: آغاز کار این بندر میتواند هر دو کشور را در امر رشد و توسعه یاری رساند. مبارکی از حضور بیش از ۱۰۰ شرکت افغانی و حضور بیش از ۳۰۰ تن از تاجران کشور با خانواده‌های شان در چابهار خبر داد و از وزیرتجارت افغانستان دعوت نمود تا برای بحث پیرامون چگونگی استفاده از سهولتهای بندر به چابهار سفر نماید.
سپس علی اوسط هاشمی والی ولایت سیستان و بلوچستان صحبت نمود و به نوبت خود تشریف آوری رئیس اجرائیه و هیئت همراه ایشان را به ایران٬ استان سیستان و بلوچستان و بندر چابهار خیرمقدم گفت و ابراز امیدواری نمود حضور رئیس اجرائیه کشور گامی به سوی رشد و ثبات منطقه باشد. هاشمی در صحبتهای خویش از همکاری مشترک٬ نگاه واحد به سرمایه‌های مشترک معنوی و مادی میان دوکشور٬ تعمیر پل دوم ابریشم٬ تاسیس قونسلگری ایران در نیمروز٬ واردات افغانستان از طریق بندر چابهار٬ تاسیس بازارچه‌های آزاد در مناطق مرزی و آمادگی ایران برای صادارت نفت و گاز به افغانستان خبرداد.
محمد سعید نژاد معاون وزارت راه و شهرسازی ایران صحبت نمود و به تفصیل در باره تاریخچه٬ ظرفیت و تاثیرات اقتصادی بندرچابهار گزارش داد و خواهان اجلاس سه جانبه میان افغانستان٬ هندوستان و ایران برای عملیاتی ساختن طرح استفاده از بندر چهابهارگردید.
داکتر عبدالله عبدالله رئيس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان به سخنرانی پرداخت و با سپاسگزاری و تشکراز پذیرایی و استقبال گرم جمهوری اسلامی ایران و مسئولین استان سیستان و بلوچستان گفت: در جریان سفر به ایران به توافق‌های دست یافتیم که از جمله میتوان به آغاز کار کمیسیون مشترک و امضای سه سند همکاری اشاره نمود.
رئيس اجرائيه کشور در ادامه صحبتهای خویش افزود: در این سفر مقام رهبری٬ رئيس جمهوری ایران٬ وزرای خارجه٬ داخله و سائر مقامات حکومت به ادامه همکاری و حُسن همجواری با افغانستان به خصوص در بخش اقتصادی و امنیتی تاکید کردند.
رئيس اجرائیه همچنان افزود: جمهوری اسلامی ایران در جهاد٬ مقاومت ملی و مرحله بازسازی در کنار مردم افغانستان ایستاد و همکاری نمود. ما از این بابت از جمهوری اسلامی ایران تشکر میکنیم.
رئیس اجرائیه در بخش دیگر از صحبتهای خویش گفت: مشترکات تاریخی٬ دینی و فرهنگی، دو کشور را باهم پیوند میدهد و رابطه و دوستی میان ایران و افغانستان ناگسستنی است.
رئيس اجرائیه کشور همچنان در صحبتهای خویش علاه کرد: سیاست حکومت وحدت ملی اقتصاد محور است و همکاری و رابطه نیک با ایران در محور اساسی سیاست کشور ما قرارداد. افغانستان به اهمیت این بندر وقوف کامل دارد و بر اهمیت آن یک بار دیگر در امر رشد وتوسعه منطقه تاکید میکنیم. بندر چها بهار برای افغانستان٬ آسیای میانه و هندوستان از اهمیت فوق العاده برخوردار است. از شما که به نمایندگی از همه ما در این بندر سرمایه گذاری نموده اید قلبا سپاسگزاری میکنیم. حالا وقت آن رسیده است که ما سهم خویش را در امر توسعه و عملیاتی شدن این برنامه عملی سازیم.
رئيس اجرائیه همچنان در صحبتهای خویش افزود: این بندر پیام آورصلح٬ کار و توسعه برای منطقه است. دیدن از بندر و تاسیسات آن برای من و هیئت همراهم امید تازه ای ایجاد کرده است. این گام بسیار ارزشمند و آینده نگر٬ ما را به آینده منطقه بیشتر از پیش امیدوار میسازد.
رئيس اجرائیه کشور همچنان در صحبتهای خویش از تلاشهای هاشمی در ایجاد رابطه با ولایت های همجوار سیستان و بلوچستان و سفر به ولایت نیمروز قدردانی نمود و به همکاری بیشتر میان این ولایت ها تاکید نمود.
در ختم نشست٬ رئیس اجرائیه در ضیافتی که به افتخار وی و هیئت همراه ایشان در هوتل لیپارو ترتیب شده بود اشتراک نمود و بعد از آن در نشستی با تاجران و فعالان اقتصادی افغانستان برای ارزیابی مشکلات و تقاضاهای آنان در منطقه چابهار صحبت نمود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا