سیاست

واکنش های در مورد امضای پیمان امنیتی کابل و واشنگتن

/منابع خبری بین المللی/باختر/9 میزان
بسیاری ازکشورها وسازمان های بین المللی امضا پیمان امنیتی میان کابل وواشنگتن را به سود آیندۀ افغانستان خوانده وازآن استقبال کرده اند.
این درحالیست که گروۀ طالبان درمورد امضا پیمان امنیتی کابل با واشنگتن هشدارداده وگفته اند که امریکا با این کارمی خواهد تا ارزش های اسلامی افغان را زیرپا کند وافغانستان را به یک کشورمستعمره مبدل نماید.
به نوشته منابع خبری بین المللی به نظرمی رسد بسیاری ازکشورها وسازمان های جهانی طرفدارادامۀ حضورنظامیان خارجی پس ازسال 2014 م درافغانستان هستند. ازاین میان روسیه گفته است افغانستان به عنوان یک کشورمستقل حق امضا چنین پیمانی را دارد.
درهمین حال، نمایندۀ روسیه برای افغانستان گفته است که هرچند پایگاه های نظامی خارجی بخشی ازحق حاکمیت کشوررا محدود می سازد، اما مسکو امیدواراست که با امضا چنین موافقت نامه، امنیت کشورهای آسیای میانه وروسیه تهدیدنخواهند شد.
ضمیر کابولوف ،نمایندۀ روسیه برای افغانستان گفته است که موضع روسیه دربارۀ توافقنامه امنیتی افغانستان با امریکا این است که افغانستان کشوری مستقل است وحق دارد با هرکشوری با توجه به منافع ملی اش، پیمان امضا کند، اما چنین پیمان نباید منافع کشورهای دیگرازجمله کشورهای آسیای مرکزی وروسیه را تهدید کند.
سفیرآلمان درکابل درصفحۀ تویترش نوشته است که توافقنامه امنیتی دوجانبه به سودمنافع جامعه جهانی و همچنان منافع افغانستان است.
به تازه گی سفیرایران درکابل نیز گفته است که افغانستان به عنوان یک کشورمستقل حق دارد تا درچارچوب منافع اش با هرکشوری که بخواهد پیمان امضاء کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا