اخبارامنیت

منع تردد موترهای بی اسناد «یک کلید» در کشور

کابل/ ۲۲حمل/ باختر

شورای امنیت ملی امروزاعلام کرده است که تردد موترهای بی اسناد «یک کلید» در سطح کشور ممنوع است.

شورای امنیت ملی در در اعلامیه یی گفته است که این تصمیم در نشست مشترک با نهادهای دیگر دولتی منجمله وزارت مالیه گرفته شده است.

موترهای یک کلید عمدتا وسایط اند که از مسیرهای قاچاقی به کشور وارد می شوند و اسناد ترافیکی و گمرگی ندارند.

از این گونه وسایط بیشتر در مسیر ولایت ها و قریه ها استفاده می شود، مگر با آنهم شمار این گونه موترها در شهرهای بزرگ منجمله کابل کم نیست و بیشتر آنانی از آن کار می گیرند که بۀ آنان افراد مسلح غیرمسوول می گویند یا وابستگی های مشخص دارند و بعضی از آنان با اسناد جعلی گشت وگذار می کنند، منابع امنیتی می گویند که از این وسایط در رویدادهای ضد امنیت هم کارگرفته شده است.

شورای امنیت ملی می گوید: طرزالعمل منع گشت‌وگذار موترهای بدون اسناد یا «یک کلید» وزارت مالیه آماده کرده است و پس از این، روی هرگونه واردات موترهای بدون اسناد یا «یک کلید» نظارت می‌شود و در کنار آن، در ارائه‌ یی اسناد به موترها، سهولت به میان می‌آید.

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری، در دهم عقرب زمانی که جلسه های امنیتی شش و نیم صبح را برگزار می کرد، دستورآغاز روند ثبت موترهای بدون اسناد را داد  و حکومت دو بار مهلت ثبت این گونه وسایط را تمدید کرد و در این مدت هزاران موتر بدون اسناد ثبت شدند و ملیون ها افغانی هم از درک پرداخت مالیه و تهیۀ اسناد گمرگی و ترافیکی به خزانه دولت وارد شد.

وزارت داخله‌ حدود یک ماه قبل فرصت تمدید ثبت موترهای بدون اسناد را قبلا پایان یافته اعلان کردو تاکید شد که منعبد این گونه موترها فوری متوقف و ضبط می‌شوند.

باید گفت که تاکنون ده ها وسایط که از لحاظ تکمیل اسناد با مشکل مواجه بودند ویا در خصوص ثبت آنها مشکلات دیگر وجود داشت، ضبط  و غرض استفاده در گزمه های امنیتی در مرکز و ولایت ها به پولیس تسلیم داده شده است. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا