سیاست

تاکید نماینده ویژه روسیه بر لزوم آغاز مذاکرات میان افغانان

کابل/ ۹جوزا/ باختر
ضمیر کابلوف؛ نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان تاکید داشته است که باید مذاکرات میان افغانان هر چه زود تر آغاز شود.
او گفته است شورای امنیت سازمان ملل متحد بعد از امضای توافق میان امریکا و طالبان در حوت سال پار،   به ‌شرط آغاز مذاکرات  میان افغانان و تحریم‌ها علیه این گروه را تا ۲۹ ماه می لغو می کرد که این کار نشده است.
کابلوف می گوید که سازمان ملل باید لغو تحریم‌ها علیه گروه طالبان را بررسی کند تا این گروه به یک جناح سیاسی مبدل شود.
به گفته این دیپلمات روسی،  لغو تحریم‌ها علیه طالبان بخش جدایی‌ناپذیر از روند تبدیل آن‌گروه از یک گروه تروریستی به یک جناح سیاسی و ادغام آن در زندگی مسالمت‌آمیز است.
نماینده رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان افزوده است که این تحریم‌ها به‌دلیل آغاز نشدن مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان هنوز برطرف نشده‌است.
او بر لزوم آغاز مذاکرات میان افغانان تاکید کرده است و گفته است  که شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی شروع این مذاکرات موضوع لغو تحریم‌ها علیه اعضای طالبان را در دستورکار خود قرار دهد.
کابلوف همچنین تمایل مسکو برای کمک به اجرایی شدن توافق صلح میان واشنکتن و طالبان را اعلام کرده‌است.
ابن گفته ها در حالی بیان می شود که در طول دو سه سال اخیر،  روسیه با طالبان روابط گرم داشته و این نیت خود را پنهان نکرده است که می خواهد از طالبان در برابر نفوذ داعش در کشور های مشترک المنافع جلوگیری کند.
روسیه به این باور است که داعش یک پروژه مشترک امریکا و شماری از کشور های خلیج است که برای بی ثباتی روسیه و کشور های دیگر منطقه که امریکا آنان را رقبای جهانی و منطقه یی خود می داند، ایجاد شده است.
روسیه می گوید که افراد داعش به گونه منظم از عراق و سوریه به افغانستان انتقال داده می شوند ودر شمال این کشور که مرز مشترک با سه جمهوریت اتحاد شوروی سابق دارندُ جابجا می شوند .
همچنان برای داعش فرصت سازی شده است تا از میان طالبان ناراضی هم سرباز گیری کند.
شماری را باور براین است که ایجاد کنندگان طالبان،  اکنون وظیفه این گروه را ختم شده می دانند و داعش را به عنوان بدیل این گروه در نظر گرفته اند.
روسیه و شماری دیگر از کشور ها گفته اند که در برابر این ماجراجویی ها ایستاده خواهند شد.
امریکا این گونه ادعا ها رد کرده است و تاکید دارد که با داعش به عنوان یک گروه تروریستی برخورد می کند.#/ تحلیل سیاسی     

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا