سیاست

نشست حمایت از زنان بلند رتبۀ حکومتی در ریاست اجراییه برگزار شد

کابل باختر27 دلو
زنان بلندرتبۀ حکومتی طی نشستی دربارۀ افزایش حضور زنان در نهادهای دولتی، مشکلات و چالش‌های آنان بحث‌ و گفتگو کردند.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجراییه به آژانس باختر: در این نشست که امروز در کاخ سپیدار برگزار شده بود، سخنرانان بر از میان برداشتن چالش‌ها و مشکلات در برابر زنان کارکن در نهادهای دولتی تأکید کرده و گسترش حضور زنان در رده‌های تصمیم‌گیری را مهم و ضروری خواندند.
نخست، نسرین ابوبکر، مشاور رسانه‌یی ریاست اجراییه گفت: این نخستین برنامه‌ ای است که به این سطح در حکومت وحدت ملی برگزار می‌شود.
خانم ابوبکر با اشاره به اهداف "نشست حمایتی از زنان بلندرتبۀ حکومتی" افزود: ما تلاش می‌ورزیم یک شبکۀ وسیع ارتباطی را میان زنان نهادهای دولتی در سطوح بالایی و میانی ایجاد نماییم.
مشاور ریاست اجراییه بر حمایت و پشتیبانی از زنان "تصمیم‌گیرنده" در نهادهای دولتی افغانستان تأکید ورزید و گفت که کارکردها و تلاش‌های آنان باید بازتاب داده شود.
سپس، دلبر نظری، وزیر امور زنان به سخنرانی پرداخت. خانم نظری گفت که حضور زنان در سطوح رهبری و تصمیم‌گیری نهادهای دولتی قابل توجه بوده است.
او تصریح کرد که در حکومت وحدت ملی، 165 فرمان و حکم ریاست‌جمهوری و مصوبۀ شورای وزیران در خصوص توجه و حمایت از زنان صادر شده است.
خانم نظری با تشریح برنامه‌ها و کارکردهای وزارت امور زنان اضافه کرد که پلان استراتیژیک پنج‌سالۀ این وزارت در حال نهایی‌شدن می‌باشد.
وزیر امور زنان گفت که در حکومت وحدت ملی، روند حمایت از تحصیل زنان در مقاطع لیسانس و ماستری ادامه دارد.
سپس، فریده مومند وزیر تحصیلات عالی، از ابتکار ریاست اجراییه به خاطر برگزاری نشست زنان بلندرتبۀ دولتی تشکر کرد و گفت که چنین برنامه‌هایی به آن‌ها قوت قلب می‌دهد.
خانم مومند، نقش زنان  را در عرصه‌های تحصیلی و سیاسی مؤثر خواند و اضافه کرد که وزارت تحصیلات عالی به زنان در ریاست‌ پوهنتون‌ها،  پوهنځی ها و معاونیت‌ ریاست‌ها، آمریت‌های دیپارتمنت ها و جندر سهم برجسته داده است.
وزیر تحصیلات عالی همچنان گفت که آنان میزان حضور زنان را در آزمون کانکور افزایش بخشیده و در تفویض بورسیه‌ها در مقاطع لیسانس و ماستری هم به زنان سهم قابل توجه داده‌اند.
خانم مومند افزود که حدود 251 خانم را در بورسیه‌های ماستری و دکتورا به خارج از کشور فرستاده‌اند.
وزیر تحصیلات عالی برای بهبود وضعیت زنان در نهادهای دولتی پیشنهادهایی را نیز ارائه کرد و گفت که نقش منعفل زنان در عرصه‌های اجتماعی باید به نقش فعال تبدیل شود.
به گفتۀ فریده مومند، برجسته‌ساختن حضور و نقش فعال زنان در عرصه‌های اجتماعی و دولت‌داری مسوولیت همۀ شهروندان می‌باشد.
او پیشنهاد کرد که روند آگاهی‌دهی در مناطق دوردست به منظور فرستادن دختران به مکاتب روی دست گرفته شود.
در ادامه، سیده مژگان مصطفوی، معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ صحبت کرد و گفت که در حکومت وحدت ملی در زمینۀ توجه به زنان کار چشمگیر صورت گرفته؛ اما کارکردها در این عرصه انعکاس لازم نیافته است.
خانم مصطفوی، به ریاست اجراییۀ کشور پیشنهاد کرد که در راستای بازتاب کارکردها و دست‌آوردها در زمینۀ حمایت از حضور زنان در نهادهای دولتی و عمومی، استراتیژی جامع و مدونی را ترتیب دهند تا کارکردها بهتر انعکاس یابد.
در پایان، انجنیر محمد خان، معاون اول ریاست اجراییه کشور صحبت کرد.
او با اشاره به 26 دلو سالروز خروج قشون سرخ از افغانستان گفت که نقش زنان در پیروزی جهاد مردم افغانستان، کمتر از مردها نبوده است. او افزود: هرزمانی‌که از افتخارات جهاد یاد می‌شود، نخست باید از سهم زنان در این زمینه یاد شود.
معاون اول ریاست اجراییه گفت که حضور زنان در رهبری و رده‌های تصمیم‌گیری بیشتر از پانزده سال گذشته بوده است.
انجنیر محمدخان با تأکید بر افزایش نقش و سهم زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی خاطر نشان ساخت که زنان باید به خاطر قابلیت‌ها و توانمندی‌های‌شان در نهادهای دولتی استخدام شوند، نه به خاطر این‌که جایی را پُر نمایند.
معاون ریاست اجراییه ابراز کرد که متأسفانه زنان نه تنها در مناطق دور دست، بل حتا در کابل فروخته می‌شوند، به ارث برده می‌شوند و تبادله می‌گردند.
انجنیر محمدخان ضمن تأکید بر مبارزه دوام‌دار در برابر خشونت علیه زنان گفت که  حضور زنان در رهبری نهادهای دولتی خیرات نیست؛ بل حق آن‌ها می‌باشد.
این نخستین‌بار است که زنان رهبر در نهادهای دولتی جمع می‌شوند و دربارۀ چالش‌ها، مشکلات و طرح‌ها و پیشنهادهای خویش بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا