صحت

کنفرانس بازنگری عرصه صحت درکابل برگزار گردید

 

 

کابل باختر – 24حمل

وزارت صحت عامه کنفرانسي را با شرکای صحی خود امروز زیر عنوان بازنگری بخش صحت درکابل برگزار کرد .

دراین کنفرانس روی دست آوردها درعرصه صحت ونیز چالشهای موجود درفرا راه وزارت صحت عامه برای نیل به هدف دسترسی تمام مردم کشور به عرضه خدمات اساسی صحی بحث وتبادل نظر صورت گرفت .

به گزارش خبرنگار آژانس باختر، درآغاز کنفرانس داکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامه این نشست را پراهمیت خوانده گفت که وزارت صحت عامه باشرکای خود روی عرصه صحت درکشور به بحث می پردازد.

دراین کنفرانس داکتر دلیل وضعیت صحی مردم افغانستان ودست آوردهای عرصه صحی مردم  را نسبت به ده سال قبل  به مقایسه گرفته بیان کرد که  امروز حدود شصت فیصد مردم ما به خدمات اساسی صحی دسترسی دارند ،به این معنا که هر خانواده ،طور اوسط اگر مسافه یک ساعت را با پای بپیماید به یک مرکز صحی دسترسی پیدا میکند که در آن مراقبت های صحی واساسي ،شامل مراقبت های اطفال به شمول تداوی امراض طفولیت ،مراقبت های قبل از حمل ،دوره بارداری و خدمات ولادی برای  زنان ونیز خدمات واکسیناسیون برای مادران واطفال میسر است .

همچنان داکتر دلیل خاطر نشان کرد که امروز درافغانستان از ده نوزادی که به دنیامی آیند صرف یکتن آنان قبل ازرسید به سن پنج سالگی تلف می شود، درحالیکه در بيش از ده سال قبل درهر چهار کودک یکی آن قبل از سن پنجسالگی تلف مي شد .

داکتر دلیل گفت درحال حاضر درهرسه ولادتی که درافغانستان صورت می گیرد یکی آن نزد فرد ماهر تربیه شده ولادی، انجام می شود ونیز امروز شصت فیصد مادران درزمان بارداری بخاطر مشوره گیری نزد داکتر مراجعه مینمایند .

وزیر صحت عامه افزود درحال حاضر درهر دوساعت درکشور مایک مادر حین ولادت جان میدهد که دربیشتر از ده سال قبل درهر بیست وهفت دقیقه ویانیم ساعت یک مادر در زمان ولادت تلف می شد .

او بانک جهانی و اتحادیه اروپا را از جمله کمک کننده گان بزرگ عرصه صحت بامردم افغانستان خوانده بیان داشت که این دونهاد پس از سال 2014 نیز کمک های شان را درعرصه صحت بامردم افغانستان تعهد کرده اند، كه به این منظور تفاهمنامه یی نیز از جانب وزارت صحت عامه بابانک جهانی واتحادیه اروپا به امضا رسید .

داکتر دلیل ازایجاد یک دفتر به خاطر هماهنگ سازی کمک های خارجی دربخش صحت در چوکات آن وزارت نیز یاد کرد .

دراین نشست نماینده های کشور ها وموسسات کمک کننده بین المللی نیز صحبت کردند وهمکاری های شان را در زمینه با وزارت صحت عامه ابراز نمودند .

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا