سیاست

انتخابات شورا های ولسوالی برگزار نخواهد شد

کابل  10 سنبله / باختر
بربنیاد جدول زمانی کمیسیون مستقل انتخابات ، قرار بود انتخابات شورای ولسوالی‌ها هم‌زمان با انتخابات مجلس نمایندگان به تاریخ ۲۸ میزان  سالروان  برگزار شود اما اکنون کمیسیون انتخابات با ارایه پیشنهاد تازه از حکومت خواسته تا انتخابات شوراهای ولسوالی ها بنا بردلیل مختلفی با تاخیر برگزارگردد .
به گفته مسوولان کمیسیون انتخابات نبود نامزدان ، ناامنی دربرخی ولسوالی ها ، سقوط شماری از ولسوالی ها وعدم اجرای  بعضی  از کار های عملیاتی  از عواملی اند  که برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی ها را ناممکن ساخته است واین عواملی است که کمیسیون انتخابات پیشنهاد به تاخیر افتادن انتخابات شورا های ولسوالی  ها را ارایه کرده است .
عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به رسانه ها  گفته است که نامزدان کافی در شماری از ولسوالی‌های کشور وجود ندارد تا آنان انتخابات شورای ولسوالی‌ها را در وقت مشخص ان  برگزار کنند. زیرا کمیسیون مستقل انتخابات مطابق ماده‌ی 104  قانون انتخابات به کمیته‌ی مربوط پیشنهاد داده‌ است که انتخابات شورای ولسوالی‌ها با تأخیر برگزار شود.
کمیسیون مستقل انتخابات حدود دو ماه پیش  بعداز پایان روند ثبت نام نامزدان شورا های ولسوالی ها ،فهرست ابتدایی نامزدان شورا‌های ولسوالی را منتشر کرد که  مطابق ان 6152  تن خود را در انتخابات شورای ولسوالی‌ها نامزد کرده‌اند. این آمار شامل ۵۷۲۹ مرد و ۴۲۲ زن می‌شود. با این حساب، زنان در این روند کمتر سهم گرفته‌اند.
مطابق به قانون انتخابات، سهم زنان در انتخابات شورای ولسوالی‌ها ۲۵ درصد تعیین شده است. طبق این فهرست برای انتخابات شورای ولسوالی‌ها در ۴۲ ولسوالی هیچ مرد و هیچ زنی خود را نامزد و همین‌طور در ۱۲۰ ولسوالی هیچ زنی خود را نامزد نکرده است.
به گفته معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات زمانی که نامزد ها برای این روند وجود نداشته  نباشد، ما انتخابات را برای چه برگزار کنیم و از سوی هم  زمان کافی وجود ندارد که ما انتخابات شورای ولسوالی‌ها را هم‌زمان با انتخابات مجلس نمایندگان برگزار کنیم.
درهمین حال یوسف رشید، رییس اجرایی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ افغانستان تاکید دارد  که اگر انتخابات شورا‌های ولسوالی با تأخیر مواجه شود، دیگر فرصت مناسبی برای برگزاری این انتخابات فراهم نمی‌شود.
این درحالیست که کمیسیون انتخابات پیشنهاد به تاخبرافتادن انتخابات شوراهای ولسوالی های ارایه کرده اما تاهنوزمعلوم نیست که این پیشنهاد کمیسیون از سوی کمیته‌ مربوط تأیید می‌شود یا خیر، اما شماری از نامزدان شوراهای ولسوالی ها با راه اندازی راه پیمایی های اعتراض شان در زمینه  احتمال به تعویق افتادن این انتخابات ابراز کردند واز کمیسیون انتخابات خواسته اندکه انتخابات شوراهای ولسوالی ها درزمان تعیین شده ای آن برگزارگردد .جاوید روشان .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا