آموزش

احمد ضیاء مسعود : پیشرفت در سایر عرصه ها بدون داشتن زیربنای فرهنگی،اجتماعی و تحصیلی دشوار است

کابل باختر 21 سنبله
احمد ضیاء مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب امروز به سلسله بازدید هایش از وزارت ها و ادارت دولتی  از وزارت تحصیلات عالی، دیدن کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی نماینده فوق العاده رییس جمهور به آژانس باختر،
نماینده فوق العاده رئیس جمهور در این دیدار در صحبتی بیان داشت: تحصیلات یکی از اساسات ایست که می تواند کشور را بسوی سعادت و پیشرفت سوق دهد و مسئولیت نهاد های علمی کشور است که  زمینه های  پیشرفت علمی  را  برای محصلان مساعد سازند.
وی با اشاره به اینکه پیشرفت کشور ها مبتنی بر سویه  تحصیلی آنان بوده بیان دشت: هر کشور و هر ملتی معتقد به این هست که یک زیربنای فرهنگی داشته باشند. بدون داشتن زیربنای فرهنگی ، اجتماعی و تحصیلی  بسیار مشکل است که در دیگر عرصه ها  پیشرفت  داشته باشیم . وی علاوه نمود ، وزارت تحصیلات عالی کشور مسئولیت دارد تا در قسمت  آموزش نسل جوان کشور تلاش به خرج دهد.
وی گفت: همه هست و بود یک کشور، تغییر و تحولات  یک کشور  ارتباط مستقیم به زیربناهای فرهنگی و اساسات تحصیلی اش دارد،  کشور ها  در این موارد بیشترین سرمایه گذاری را  می کنند. کشور های پیشرفته سال ها روی نصاب تحصیلی خود  تحقیق نمودند  تا بتوانند محتوای برنامه های تحصیلی خود را بارور سازند  . تا زمانیکه  افغانستان از محتوای نصاب تحصیلی خود شناخت درست نداشته باشد و  تحصیلات را هدفمند نسازد  پیشرفت در نظام تحصیلی و بالتبع در دیگر عرصه  های زنده گی صورت نخواهد گرفت.
نماینده فوق العاده رئیس جمهور بیان داشت: محصلین که از رشته های مختلف فارغ میشوند باید موقف اجتماعی  مشخص در جامعه داشته باشند در غیر آن تمام کوشش های آنان  در طول سال های تحصیلی  هدر خواهد شد.
وی بیان داشت: نظام  تحصیلات عالی کشور  باید برابر به اقتضای زمان و نیازمندی های جامعه   ساخته شود تا به وضعیت اجتماعی افغانستان سرو سامان داده شود .
نماینده فوق العاده رئیس جمهور، تصریح کرد« بخاطر داشتن اقتصاد خوب  و پیشرفت  در عرصه های  مختلف زندگی ، نیاز است تا پذیرش در تحصیلات عالی در رشته های تحصیلی غیر متمرکز گردد ، تا از این طریق بتوانیم متخصصین زیادی در رشته های تحصیلی متفاوت  داشته باشیم.»
وی اضافه نمود که هدف این است که توجه جدی در قسمت تغییر در نصاب تحصیلی  صورت گیرد و سیستم های جدید عملی گردد نصاب تحصیلی عقب مانده و قدیمی نمی تواند تغیر در قسمت کیفیت تحصیلی به وجود اورد و نیاز است که  تمام مواد درسی مطابق به نیازهای روز آماده شود.
نماینده فوق العاده رئیس جمهور علاوه نمود که تغییر کیفی در نظام تحصیلی کشور باید  به وجود آید .  بخاطر بلند بردن  ظرفیت  جذب پوهنتون ها و بلند بردن سویه تحصیلی  استادان وزارت تحصیلات عالی  تلاش نماید بیشتر بودیجه خود را بمصرف رساند .
همچنان  فریده مهمند وزیر تحصیلات عالی که در این برنامه سخن میزد بیان داشت: آن وزارت توانسته به بازنگری در  قسمت مقرره ها، لوایح  ونصاب تحصیلی پوهنځی ها و قانون تحصیلات عالی ، اقدام کند .
او بیان داشت  ، وزارت تحصیلات عالی  بزودی روی ایجاد تحول  در کیفیت نظام تحصیلی  ، نصاب تحصیلی، ارتقای ظرفیت استادان  و بازنگری در لایحه بورسیه ها  گام های عملی را بر  میدارد.
در  اخیر برنامه معین مسلکی وزارت تحصیلات عالی برنامه های تطبیق شده و آینده آن وزارت را تشریح نموده گفت ،   روی کیفیت تحصیلات عالی  کار های صورت گرفته و این وزارت  برنامه های را جهت  بلند ساختن کیفیت  روی دست دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا