سیاست

سران ناتو: نیرو های افغان را تا سال “۲۰۲۴” تمویل می‌کنیم

صدای آزادی – باختر21 سرطان
سران ۲۹ کشور عضو ناتو اعلام کردند که نیرو های افغان را تا سال ۲۰۲۴ تمویل می‌کنند.
آنان این را در بخش از بیانیۀ دارای ۷۹ بند در ۱۱ جولای اعلام کردند.
پیرز کزالی معاون سخنگوی منشی عمومی ناتو بند ۵۳‌ام این بیانیه را که به افغانستان اختصاص یافته، این گونه برشمرد.
او افزود: "ما تعهد خود را برای تضمین امنیت و ثبات دراز مدت افغانستان دوباره تأیید می‌کنیم. مأموریت حمایت قاطع ما در بخش آموزش، مشوره و کمک به نیرو های امنیتی و دفاعی افغان با موفقیت به همراه بوده است. در حالی که دولت افغانستان همچنان برای برقراری صلح و آشتی تلاش می‌کند، ما با گسترش حمایت مالی از نیرو های افغان تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهیم داد."
یک مقام دیگر ناتو در بروکسل به رادیو آزادی گفت، مجموع بودجۀ که برای پایداری نیروهای افغانستان برای سال ۲۰۱۸ فراهم می‌شود، به حدود ۶ میلیارد دالر می‌رسد که تقریباً ۴.۷ میلیارد دالر آن را ایالات متحده امریکا، حدود ۱ میلیارد دالر را متحدان و شریکان ناتو و حدود ۴۴۰ میلیون دالر آن را حکومت افغانستان فراهم می‌کند.
در بیانیه همچنین اهمیت نقش بازیگران منطقه‌ای در حمایت از صلح و ثبات در افغانستان برجسته شده‌است.
کزالی در ادامه بیشتر گفت:
"ما بر آن‌ها {بازیگران منطقه‌ای} صدا می‌زنیم تا در زمینۀ مبارزه با تروریزم از نزدیک همکاری کنند، شرایط برای توسعه اقتصادی را بهبود بخشند، از تلاش‌های صلح و آشتی دولت افغانستان حمایت کنند و از هر گونه حمایت از شورشگری جلوگیری کنند. در این راستا ما پاکستان، ایران و روسیه را تشویق می‌کنیم تا به‌طور کامل از یک روند صلح تحت رهبری افغان و مالکیت افغان‌ها حمایت کنند."
قرار است رهبران ناتو و شریکانشان امروز با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مورد صلح و ثبات در این کشور بحث کنند.
پیشاپیش، ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو ضمن حمایت کامل از پیشنهاد صلح ماه فبروری رئیس جمهور غنی به طالبان، به این گروه گفت که از راه نظامی پیروز شده نمی‌توانند.
همچنین، فدریکا موگرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیۀ اروپا دیروز ضمن دیدار با رئیس جمهور غنی و هئیت همراهش به‌شمول عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و حنیف اتمر مشاور امنیت ملی از تعهد دراز مدت اتحادیۀ اروپا با افغانستان اطمینان داد.موگرینی همچنین از روند صلح به رهبری افغان‌ها حمایت کرد.خلیل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا