سیاست

محمد اشرف غنی رئیس جمهور: برگزاری انتخابات های پارلمانی و ریاست جمهوری در زمان معین آن، امر حتمی و اجتناب ناپذیر است

کابل باختر 16 حوت
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان امروز با سخنرانی افتتاحیۀ خویش،  دوره شانزدهم تقنینی شورای ملی افغانستان را رسماً افتتاح کرد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، رئیس جمهور پس از ورود به مقر شورای ملی که از سوی عبدالرووف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه همراهی می گردید، قطعه تشریفات را معاینه کرد و در ابتدای سخنرانی اش به روح شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی کشور و شهدای مجلسین شورای ملی، اتحاف دعا نمود.
رئیس جمهور خطاب به اعضای مجلسین شورای ملی گفت: اگر همکاری شما نمی بود، ما به طور یقینی پیشرفت های در تصویب قوانین، پروسه صلح و زندگی اجتماعی در ساحات مختلف نمی داشتیم.
رئیس جمهور با ابراز قدردانی از شورای ملی بخاطر تدوین و تصویب در حدود ۳۰۰ قوانین و سند های تقنینی در سه سال گذشته، گفت: توقع می رود که در مدت باقی مانده نیز قوانین جدید را تصویب کنید، زیرا قوانین اساس نظم جامعه را تشکیل می دهند و بنیاد یک نظام سیاسی مشروع به قانون و حاکمیت قانون استوار است.
محمد اشرف غنی بر استقلالیت دستگاه عدلی و قضایی کشور، تاکید کرده، گفت: اگر فیصله ها در قضا عادلانه باشند، به واسطه آن تضادها و کشمکش های اجتماعی از بین می رود. وی همچنان از حمایت علمای کرام از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور و برنامه های حکومت، تشکر کرد.
رئیس جمهور برگزاری انتخابات شفاف و عاری از هرگونه تخطی را از مکانیزم ¬های حاکمیت قانون، و تقویت کنندۀ مشروعیت نظام، و سبب باورمندی مردم به راهکارهای قانونی دانسته، گفت: برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری، در زمان معین آن، امر حتمی و اجتناب ناپذیر است.
وی افزود: حکومت وحدت ملی خود را مکلف می¬داند که منابع لازم را برای برگزاری انتخابات فراهم نماید، امنیت آن را تامین کند و از هر گونه دخالت در آن از هر طرف، به ویژه از جانب نیروهای امنیتی و ادارات ملکی و حلقات سیاسی، جلوگیری به عمل آورد.
رئیس جمهور کشور تصریح کرد: اگر احساس شود که کندی¬ های در کار کمیسیون وجود دارد یا نگرانی¬ های دیگری است که ضرورت همکاری نهاد ریاست جمهوری را تقاضا دارد، توقع من از قشر سیاسی و نهادهای مدنی این می باشد که میزان و نحوۀ این کار را خودشان مشخص کنند تا جایی شک و شبهۀ باقی نماند.
رئیس جمهور با اشاره به کنفرانس کابل و طرح جامع حکومت در زمینۀ صلح که در تدوین و تکمیل آن خواست ها و نظریات تمام اقشار ملت افغانستان گرفته شده است، گفت: مردم عام افغانستان قربانیان اصلی جنگ اند و از همین سبب از همه بیشتر مردم عام به ندای صلح لبیک می گویند.
وی افزود: شمار اندکی از افراد منافع خود را در جنگ می بینند و به همین سبب اگر در بعضی موارد ندای صلح ما به دیده شک نگریسته می شود، غیر طبیعی نیست، اما این موضوع واضح است که حکومت وحدت ملی و مردم افغانستان صلح می خواهند و خیر و عزت تمام افغان ها را در صلح می بینند.
رئیس جمهور گفت که ما به آواز بلند می گوئیم، از راه که برای صلح انتخاب کرده ایم، عقب  نمی رویم و بالای طالبان صدا می کنیم که خیر اسلام و افغانستان در این است که با هم مذاکره کنیم، تا مشکلات و اختلافات بدون تباهی و ریختن خون، حل گردد.
وی اضافه کرد: برای آنکه بحران چهل¬ ساله را پشت سر بگذاریم، باید نیروهای دفاعی و امنیتی کشور را آموزش یافته، مجهز، مسلکی و غیر سیاسی سازیم، زیرا بدون آن، آیندۀ پایدار برای این کشور قابل تصور نیست.
رئیس جمهور گفت: محو فرهنگ واسطه گری، و حاکمیت ضوابط بر روابط یکی از بنیادی¬ ترین نیازها برای این هدف است. این کار بدون اصلاحات در نهادها امکان ¬پذیر نیست و هر کسیکه با اصلاحات مخالفت کند با یک تحول حیاتی در کشور به مخالفت برخاسته است.
رئیس جمهور با اشاره بر اینکه کشورها زمانی می توانند به پای خود بیایستند که از نظر اقتصادی خودکفا باشند، گفت: ما برای خودکفا شدن باید عواید ملی خود را سالانه حد اقل به ۸ میلیارد دالر برسانیم. برای این کار باید از منابع پنهان و ظرفیت نهفته در کشور بهره بگیریم.
وی افزود: ما بخاطر رسیدن به رفاه اقتصادی و محو فقر نیاز به سیاست مثبت منطقوی داریم و به این هدف نزدیک شده ایم تا افغانستان به مرکز منافع مشترک تبدیل شود.
محمد اشرف غنی خاطرنشان کرد: سیاست افغانستان سیاست اتصال است نه جدایی و ما می خواهیم با تمام همسایه‌گان خویش روابط خوب و همکاری منظم اقتصادی داشته باشیم. با تمام همسایه های آسیای مرکزی ایران، چین و هندوستان همکاری ما روز به روز زیادتر می شود.
رئیس جمهور با اشاره به مدیریت آب های کشور، گفت: مدیریت آب ها هم به معنای جلوگیری از هدر رفتن آب و هم به معنای مدیریت استفاده از آن است، چه در شهرها و چه در زراعت، و هم به معنای تعهد افغانستان به قراردادهای است که در بارۀ آبهای برون مرزی خود دارد. به این جهت مهار آب های کوچک و متوسط علاوه بر بندهای بزرگ، لازم است تا وضعیت آب قابل پیش بینی و قابل مدیریت باشد. وی افزود که در هفتۀ اول نوروز برنامه های عملی حکومت در این خصوص تشریح خواهد شد.
رئیس جمهور کشور تصریح نمود که در خلال چهار سال آینده برنامۀ ثبت املاک و روند مصئون سازی جایداد مردم به تکمیل خواهد رسید و ما بخاطر جلوگیری از غصب زمین و  پیشرفت اقتصاد ملی، طرح واضح داریم که در تطبیق این طرح همکاری و تعهد مردم ما بسیار مهم است.
محمد اشرف غنی گفت: برای افزایش عواید داخلی اصلاحات در گمرکات و سایر منابع عایداتی ارزش حیاتی دارد و حکومت برای اوردن اصلاحات در  گمرکات و چشمه های عایداتی، پلان همه‌جانبه دارد، ما در تطبیق این پلان نیاز به همکاری و تعهد مردم و نمایندگان مجلسین شورای ملی داریم.
رئیس جمهور ضمن حمایت از طرح عنعنوی مردم بخاطر حفاظت از جنگلات، در خصوص استخراج بهتر معادن کشور گفت که برای استخراج معادن نقشۀ راه ترتیب شده است و از این پس استفاده از معادن بر اساس دیدگاه جامع و واضح صورت خواهد گرفت. این نقشۀ راه برای ما کمک می کند که معادن خود را به سرمایۀ واقعی برای نسل کنونی و نسل های آینده، مبدل سازیم.
رئیس جمهور، اصلاحات اداری را مانند اصلاحات در سکتور امنیتی کشور مهم دانسته، گفت که برگزاری امتحانات شفاف از سوی کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی در مرکز و ولایات کشور، باور جوانان را به پروسۀ اصلاحات اداری بیشتر می سازد و خوشبختانه در بخش اصلاحات اداری تحرک ایجاد شده است.
رئیس جمهور غنی از ایجاد تغییرات قریب الوقوع در عرصه های معارف و تحصیلات عالی یادآوری کرده، گفت که معارف و تحصیلات عالی با کیفیت و آموزش دادن مهارت ها به نسل جوان، زندگی مردم ما را تغییر داده می تواند. من بحیث یک معلم این را خوب می دانم که معارف و تحصیلات عالی چقدر اهمیت دارند، اما شرایط امنیتی در سال های پسین باعث گردید که توجه بیشتر به سایر مسایل معطوف گردد، آرزو دارم که در سال های آینده به معارف و تحصیلات عالی به اندازۀ توجه صورت گیرد که نیاز و لازم می باشد.
در این مراسم برعلاوۀ روسا، هیات اداری و اعضای مجلسین شورای ملی، قانونپوه سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، قاضی القضات و رئیس ستره محکمه، لوی څارنوال، شماری از رهبران جهادی و شخصیت های سیاسی، اعضای کابینه، اعضای شورای عالی ستره محکمه و شورای عالی صلح، رئیس و اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، شماری از اعضای شورای سرتاسری علما و تعدادی از سفرا و نمایندگان کوردیپلوماتیک مقیم کابل حضور داشتند.# نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا