آموزش

برگزاری امتحان کانکوردرسمنگان

کابل 23 جدی باختر

فارغان مکتب درسمنگان امروزامتحان راه یابی به نهاد های تحصیلی دولتی را سپری کردند.

به گفته مسوولان ، درین امتحان یک هزارودو صدوسی وسه فارغ  صنف دوازدهم به شمول سه صدوشصت وچهاردخترشرکت داشتند.

خان پادشاه یک مسوول برگزارکننده امتحان کانکوردرسمنگان به آژانس خبری باخترگفت که برگزاری امتحان کانکوردرخود سمنگان زمینه را برای جوانان بیشتربویژه دختران برای شرکت درین امتحان فراهم ساخته است.

پیش ازین امتحان کانکورفارغان  مکاتب سمنگان درمزارشریف گرفته می شد، اما دوسال می شود که این امتحان درخود این ولایت اخذ می گردد.

افسانه دختریست که با صد آرمان امتحان کانکور را درسمنگان سپری کرد تا درآینده دیپلومات شود.

اوازینکه زمینه برگزاری امتحان درولایت خود شان مساعد شده خوشحال است.اما ازدولت خواست تا برای اینکه دختران بتوانند به تحصیلات عالی بپردازند ، پوهنتونی را دراین ولایت ایجاد کند.

درحال حاضرولایت سمنگان پوهنتون ندارد ، تنها یک نهاد تربیه معلم دراین ولایت موجود است.

به گفته افسانه ، نبود پوهنتون باعث شده که اکثردختران بنابرمشکلات خانواده گی ووضعیت سنتی حاکم درجامعه نتوانند به سایرولایات برای تحصیل بروند وتنها به صنف دوازدهم بسنده کنند.

درآستانه پایان امتحان کانکوردرسطح کشورمقامات وزارت تحصیلات عالی می گویند که آنان درتلاش اند تا باظرفیت سازی میزان جذب درنهاد های تحصیلی دولتی را افزایش دهند.

به گفته پوهنمل نوربخش سخنگوی وزارت تحصیلات عالی ، امسال یک صدو پنجاه هزارفارغ مکتب امتحان کانکور را سپری میکنند که تنها نود هزارآن درهفتاد ویک نهاد تحصیلی عالی ونیمه عالی دولتی جذب خواهند شد.

پوهنمل نوربخش می گوید که آنان درتلاش اند تا بیش ازین نیزبا ظرفیت سازی میزان جذب درنهاد های تحصیلی دولتی را بلند ببرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا