اخبارگزارش ها

وزارت خارجۀ امریکا: نقض حقوق بشر در افغانستان فراگیر بوده است

کابل/ ۱۲حمل /باختر

وزارت خارجۀ ایالات متحده امریکا در بررسی سالانه خود در مورد حقوق بشرکه در سطح جهان انجام شده است از نقض حقوق بشر در بسیاری کشور های جهان منجمله افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش آژانس باختر؛ در گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا که به تازگی منتشر شده است٬ گفته شده ‌است که در سال ۲۰۲۰ موارد نقض حقوق بشر در سراسر جهان به شمول افغانستان فراگیر بوده‌است.

در این گزارش در مورد افغانستان گفته شده است «با وجودی که ۱۲ سپتامبر نمایندگان دولت  افغانستان و طالبان مذاکرات صلح را آغاز کردند؛ اما در جریان مذاکرات، گروه های شورشی مسلح حملات عمده ‌یی را بالای نیروهای دولتی، اماکن عمومی و غیرنظامیان انجام دادند که در آن هزاران نفر را کشته و زخمی شدند٬ قتل های توسط شورشیان طالب، قتل‌های غیر قانونی توسط نیروهای امنیتی، گزارش‌های شکنجه و موارد مجازات بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز از سوی طرفین درگیر و همچنان بازداشت خودسرانه، کشتن غیر نظامیان، ناپدید شدن و آدم‌ربایی‌ها ، شکنجه و آزارهای جسمی از موارد مهم نقض حقوق بشر در افغانستان عنوان شده‌است.

در این گزارش همچنان، فساد گسترده، عدم رسیدگی و پاسخ گویی به قضایای خشونت علیه زنان از جمله متهمان جنایات اخلاقی، استخدام و استفاده از کودکان منحیث سرباز و سو استفاده جنسی از کودکان از موارد دیگر نقض حقوق بشر در سال گذشته در افغانستان  خوانده شده است واز افزایش خشونت و هدف قرار دادن گروه های اقلیت‌ها و وجود بدترین اشکال کار کودکان یادآوری شده است.

در گزارش از افزایش تهدید های خشونت آمیز و قتل‌های هدفمند علیه زنان، روزنامه نگاران و فعالان جامعه، از جمله کشته شدن هشت روزنامه نگار و فعال مدنی در سال ۲۰۲۰ تذکر رفته است.

وزارت خارجه امریکا، بی توجهی گسترده به حاکمیت قانون و مصوونیت از مجازات ناقضان حقوق بشررا از جمله مشکلات جدی در سال ۲۰۲۰  در افغانستان عنوان کرده است و گفته که دولت به گونه مداوم و موثر سواستفاده مقام ها از جمله نیروهای امنیتی را تحقیق و تعقیب نکرده است.

گزارش از ادامۀ استخدام کودکان زیر ۱۲ سال در افغانستان توسط گروه طالبان و داعش به عنوان جنگجو ابراز نگرانی کرده است  و گفته است: گروه‌های شورشی از جمله طالبان به طور فزآینده‌یی از کودکان به عنوان بم گذاران انتحاری استفاده کرده اند. منابع رسمی دولت افغانستان و گروه طالبان تا کنون در مورد این گزارش واکنش نشان نداده اند.نوریه زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا