سیاست

افغانستان اولویت سیاست خارجی چین در سال 2014 خواهد بود

بیجینگ/ایرنا/باختر/27قوس
لیوجیه یی، نماینده دایمی چین در سازمان ملل متحد در اظهاراتی که امروز انعکاس یافت بر حمایت کشورش از صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرده و بازسازی این کشور را مورد توجه قرار داده است.
به گزارش آژانس باختر به نقل از خبرگزاری ایرنا، وزارت امور خارجه چین این هفته با انتشار بیانیه ای از فرآیند بازسازی افغانستان حمایت کرد و وانگ یی، وزیرامور خارجه این کشور در تشریح سیاست خارجی بیجینگ در سال 2014 میلادی گفت که کابل از اولویت های سیاست خارجی چین در سال آینده میلادی است.
نماینده چین در سازمان ملل خاطر نشان کرده که هر اقدامی در افغانستان باید بدست ملت صورت گیرد و در بازسازی و برقراری صلح و ثبات در این کشور مهم همسایه، مردم تصمیم گیرندگان اصلی هستند.
ناظران براین باورند که چین در تلاش است هم در طرح های اقتصادی افغانستان بیشتر فعال شود و به بازسازی آن کمک کند و هم از لحاظ سیاسی در این منطقه از آسیا نفوذ بیشتری کسب کند.
دولت چین حتی امیدوار است برای پیشبرد فرآیند بازسازی در افغانستان، جامعه بین المللی نیز به این کشور کمک کرده و زمینه مناسبی برای تحقق این هدف ایجاد کند.
چین همچنین قرار است سال آینده میلادی میزبان چهارمین نشست وزیران استانبول باشد که در جریان آن بخصوص به مساله افغانستان و بازسازی این کشور پرداخته خواهد شد.
مقامات ارشد چین در ماههای اخیر بارها روابط خود با افغانستان را ستراتیژیک و مشارکتی توصیف کرده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا