اقتصاد

سرپرست وزارت مالیه ، بانک در نشست سالانه بانک جهانی ،خواهان تعهد کمک مالی اضافی برای تامین مصارف روند انتخابات شد

کابل 21 میزان باختر
مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور و سرپرست وزارت مالیه کشور در رأس یک هیئت بلند پایه دولتی در نشست سالانه صندوق بین المللی بانک جهانی که از 18 الی 20 میزان سال جاری در واشنگتن دی سی برگزار شده بود، اشتراک کرد.
یک منبع خبری وزارت مالیه به آژانس خبری باختر خبرداد،در حاشیه این نشست سالانه، داکترحضرت عمر زاخیلوال سرپرست وزارت مالیه ، قرارداد مالی به ارزش 4/1 میلیارد یورو را با اندرس پابلکس کمیشنر اتحادیه اروپا در امور انکشاف بین الملل امضا کرد. بر اساس این قرارداد اتحادیه اروپا 4/1 میلیارد یورو را الی سال 2020 برای پروژه های انکشافی به افغانستان کمک می کند. این پول برای پروژه ها در سکتورهای زراعت و انکشاف دهات، صحت، پالیسی سازی و قوانین و قانون،  حسابدهی و دموکراسی سازی به مصرف خواهد رسید. یک بخشی از این کمک مالی نیز برای پرداخت تشویقی برای ادامه اصلاحات به مصرف خواهد رسید.
همچنان،سرپرست وزارت مالیه قرارداد فیس انتقال پروژه انتقال برق از آسیایی مرکزی به آسیایی جنوبی را با همتای پاکستانی خود سناتور محمد اسحاق دار امضا کرد . این کار برداشتن یک قدم مهم برای تجارت انرژی بین آسیای مرکزی و آسیای جنوبی حساب می شود. این پروژه کمک میکند تا آماده گی تجارت اقتصادی برای 300/1 میگا وات برق پایدار بین جمهوری قزاقستان، تاجکستان، افغانستان و پاکستان ایجاد شود.
در ماه مارچ سال 2014 گروپ بانک جهانی کمک مالی این پروژه را تایید کرد، این پروژه استیشن های انتقال برق را احداث میکند که از طریق آن انرژی برق تجارت میشود.
همچنان هیئت افغانی نیز با همکاران انکشافی عمده افغانستان نشست های جداگانه داشتند. در جریان این نشست سرپرست وزارت مالیه در مورد برنامه های انکشافی کوتاه مدت، متوسط مدت و دراز مدت کشور معلومات ارائه کرد. در نشست های متذکره آمادگی های دولت برای کانفرانس انکشافی لندن برای افغانستان نیز بحث صورت گرفت. سرپرست وزارت مالیه همچنین یک درخواست رسمی به کشورهای کمک کننده جهت تعهد کمک مالی اضافی برای تامین مالی مصارف طولانی  پروسه انتخابات کرد. کشورهای کمک کننده حکومت وحدت ملی را تبریک گفته و همکاری های دراز مدت خود را برای انکشاف افغانستان تعهد کردند.
در حاشیه این نشست، سرپرست وزارت مالیه و مقامات کشوربا همکاران توسعه ای افغانستان از جمله هئیت رهبری بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، خزائن ایالات متحده، وزیر انکشاف بین المللی بریتانیا، وزارت دفاع آمریکا، نماینده خاص ایالات متحده آمریکا برای افغانستان، اداره برنامه انکشافی ایالات متحده آمریکا ورئیس جایکا را ملاقات کرد. سرپرست وزارت  مالیه در این نشست نیز با وزرای مالیه ایران وپاکستان نشست های دوجانبه داشت و پیرامون همکاریهای دوجانبه صحبت کردند.
باید گفت: نشست سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی هرسال برگزار میگردد که دراین نشست، وزیران مالیه ،رئیسان بانک های مرکزی و انکشافی ،رئیسان سکتورهای خصوصی و استادان پوهنتون دعوت می شوند. که در آن روی مشکلات مالی جهانی،چشم انداز اقتصادی جهان،مبارزه با فقر،توسعه اقتصادی و موثریت کمک ها بحث و گفتگو صورت می گیرد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا