سیاست

كارشناسان : رهبری عملیات های شبانه از سوی نهادهای امنیتی افغان باید حمایت لوژستیكی جامعه بین المللی را با خود داشته باشد

كابل باختر/ 21/ حمل

وزیر دفاع افغانستان تفاهمنامه را با قوماندان عمومی نیروهای بین المللی در افغانستان امضا نمودكه به موجب آن رهبری عملیات های شبانه را منبعد نیروهای امنیتی افغان به دوش خواهند داشت . جنرال عبدالرحیم وردك وزیر دفاع افغانستان و جنرال جان آلن قوماندان عمومی نیروهای بین المللی افغانستان دیروز این تفاهمنامه به امضا رسانیدند .

جنرال وردك میگوید امضای این تفاهمنامه، افغانی سازی عملیات های ویژه كه ازسوی نیروهای بین المللی در افغانستان صورت میگرفت گام اساسی در جهت حق حاكمیت ملی كشور محسوب میگردد.

 عملیات های شبانه مسله جنجال برانگیز بوده كه حتی مناسبات كابل وواشنگتن را زیر شعاع قرار داد . اخبار و مواردی زیادی وجود دارد كه عساكر خارجی بدون هماهنگی و نهاد های افغان دست بر عملیات های شبانه زده این گونه عملیات ها بارها به قیمت جان افراد ملكی منجمله زنان و اطفال تمام شده و ازطرف دیگر ورود شب هنگام به منازل افغانها كه سنن و فرهنگ مشخص به خود را دارند واكشن های تند مردم را درقبال داشته و باعث بروز اعتراضات گردیده كه در حالاتی با خشونت همراه بوده است .

حامد كرزی از سالها به اینطرف بر ختم عملیات های شبانه و مسوولیت پذیری آن ازسوی نهاد های امنیتی افغان تاكید داشته است . ادامه چنین عملیات ها باعث شد كه دولت افغانستان امضا سند استراتیژیك میان امریكا و افغانستان را منوط به قطع عملیات های شبانه بداند و بعداز سالها مباحثه و گفتگو بالاخره این تفاهمنامه رهبری عملیات های شبانه دیروز دركابل امضا شد و به این ترتیب راه برای امضا سند استراتیژیك میان امریكا و افغانستان بازگردید . امضای تفاهمنامه میان افغانستان و امریكا آنهم درخصوص عملیات های شبانه واكنش های  متفاوت را درافغانستان در پی داشته است برخی ها آن را تن دادن امریكا به خواست های رییس جمهورافغانستان میدانند برخی دیگر این حركت  امریكا را كه میگوید نظامیان شان بعد از سال 2014 افغانستان را ترك میكنند بخشی از تلاش های آن كشور برای كاهش حضور متعارف درافغانستان میدانند حتی این گفته ها نیز در میان سیاسیون افغان وجود دارد امریكا كه درحال مذاكره باگروه طالبان است با امضا تفاهمنامه در خصوص عملیات های شبانه برای طالبان چراغ سبز باشد وعده یی هم وجود دارد كه میگویند ادامه عملیات های شبانه طالبان را زمینگیر كرده و تلاش های مبنی بر توقف چنین عملیات میتواند به این گروه قوت دوباره دهد.

 جنرال عتیق الله امر خیل كه زمانی مسوولیت قوتهای هوایی كشور را به عهده داشت و در پست های حساس دیگر و وزارت دفاع ملی كاركرده است میگوید سپردن مسوولیت عملیات های شبانه برای قوتهای افغان میتواند یك حركت خوب باشد و گامی در راه خود كفایی افغانها تلقی گردد زیرا این تعهد وجود ندارد و زیبنده هم نیست كه خارجی ها برای همیش درافغانستان باشند مگر حرف عمده این است كه افغانها با مسوولیت پذیری عملیات شبانه باید از امكانات بیشتر لوژستیكی برخوردار باشند نیروهای خارجی درهنگام اجراچنین عملیات ها از هلیكوپتر های مدرن ، دوربین های شبانه ، وسایل ویژه تصرفی و بالاخره افراد آموزش دیده ( كماندو ) استفاده میكردند موفقیت آنها هم دراین است كه امكانات ووسایل مدرن دارند اكنون سوال اینجاست كه آیا امریكائیان با امضا تفاهمنامه ، سپردن چنین تجهیزات را به جانب افغانی متعهد شده اند یا خیر؟ بالاخره این یك واقعیت است كه كماندوهای افغانها به پیمانه نیروهای امریكایی آموزش ندیده اند.

 احمد سعیدی كارشناس مسایل سیاسی نسبت به امضای این تفاهمنامه خوشبین است او به خبرنگار آژانس باختر گفت با امضای تفاهمنامه افغانستان و امریكا را در بستن یك تعهد استراتیژیك نزدیك ساخت. امضای سند استراتیژیك برای افغانستان كه خود دیگر مداخلات بی حد و حصار خارجی است ضروری و یك نیاز مبرم است.

 سعیدی اضافه میدارد كه امریكائیان باید به تجهیز آن نیروهای كه عملیات های شبانه را انجام میدهند بیشتر فكر كنند او همكاری امریكائیان را با این نهاد ضروری میداند زیرا آماده ساختن نیروهای افغان برای انجام عملیات های شبانه زمانگیر است.

 یك كارمند پیشین اداره امنیت ملی میگوید این یك گام نیك است كه افغانها مسوولیت عملیات های شبانه را به عهده میگیرند عساكر افغان از نزاكت های اجتماعی و سنن مردم شان آگاه اند و نسبت به خارجی ها درك بهتر دارند فكراین واقعیت را نباید از نظر دور داشت كه عملیات های شبانه در گذشته با وجود مشكلات و كمبودی های كه داشت و با وجود آنكه دراین عملیات ها بعضاً" افراد بیگناه ملكی كشته شده اند كه در چنین عملیات ها شماری زیادی از قوماندانان گروه طالبان گرفتار شدند از بسیاری وقایع تروریستی جلوگیری شده و برطالبان و القاعده ضربات وارد گردیده است. امید ما این است كه امریكائیان با سپردن مسوولیت های چنین عملیات ها افغانها را كمك نمایند تا از تحرك چنین عملیات ها كاسته نشود زیرا طالبان درحالت زمینگیر شدن اند و برنامه شكار افراد بلند پایه این گروه كه ازسوی نیروهای بین المللی درجریان سالهای 2010 و 2011 شدت یافت همچنان ادامه یابد.

 از گفته های بالا چنین برمیاید كه تفاهمنامه رهبری عملیات های شبانه به افغانها با استقبال افغان مواجه گردیده و گام در راستای خودكفایی نیروهای افغان شمرده میشود مگر این خوشبینی ها توام با شروط است و شروط همانا تجهیز و حمایت از نیروهای خاص افغانها است كه چنین عملیات را انجام میدهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا